Alla inlägg under juli 2008

Av H Sr - 31 juli 2008 22:22


En av mina absoluta favoritbloggare är Mia. Tycker det är en så himla gullig och trevlig tjej! Nu har denna goa' Mia precis gift sig och det vill jag uppmärksamma med ett eget inlägg. GRATTIS Mia!!!! :)


Av H Sr - 31 juli 2008 21:53

Ok, nu har det pågått länge nog, mitt osunda leverne. Det var längesen jag gjorde ett allvarligt försök i att ta tag i vikten, mitt välbefinnande, min hälsa osv. Men nu så, har jag tagit mig i kragen igen!


Genom Ewa blev jag nyfiken på det här med LCHF-kost (Low carb, High fat = lite kolhydrater, mycket fett). Det är ju liknande Atkins och sånt, som jag tidigare inte har känt har varit något för mig. Men när jag läste om LCHF på Ewas blogg så blev jag nyfiken och sökte en massa information på nätet. Och jag måste säga att det är en kost helt i min smak! Tänk att inte behöva kolla fettmängden på allt man köper längre :)


Problemet blir istället att "försaka" alla kolhydrater, vilket har varit en jättestor del av min kost tidigare. Alltså slut med potatis, ris, pasta, bröd, godis, glass osv. Endast matvaror som innehåller mindre än 5% kolhydrater stoppar jag i mig sedan i förrgår. Det tar ett tag att lära om kan jag tro, så det kommer att ta mycket tid på mataffären imorgon innan jag fått med mig bra varor hem! Mycket ostar blir det nog...


Jag började med det här i förrgår, så det är ju väldigt nytt fortfarande. Har dock känt av lite övergångsproblem (är väldigt vanligt med såna innan kroppen ställt om sig till att förbränna fett istället för kolhydrater). Känner mig av och till matt, lite yrslig och trött. Däremellan väldigt pigg dock!

Det värsta var nog igår kväll, då jag fick en sån otrolig hjärtklappning! Riktigt otäckt var det faktiskt! Inte så att hjärtat slog fort eller oregelbundet, men det slog så hårt! Gick inte att slappna av eller somna, kände hjärtslagen i hela kroppen, öronen osv. Var vaken ända till 03:30, då det äntligen lugnade ner sig och jag kunde somna...


Det här ska inte vara något farligt, utan är VÄLDIGT vanligt och beror just på den här omställningen i kroppen. Vi får se hur det känns ikväll. Men idag har jag varit och köpt tillskott av magnesium, som tydligen hjälpt många bra. Även mot sendrag/myrkrypningar ska det vara bra och det har jag känt av lite idag. Det är tydligen vanligt med magnesiumbrist i övergången, när man först förlorar massa vatten och så.

Men som sagt, det är tydligen inget farligt, det är väldigt vanligt och dessutom övergående. Så jag försöker härda ut!


Så hädanefter blir det nog HELT andra recept på min blogg än vad ni tidigare varit vana vid... Imorse bestod t.ex min frukost av turkisk yoghurt med lite färska hallon, samt en äggröra på ägg och grädde. Laxreceptet som jag la upp igår är ett perfekt recept med den här kosten och det blev ju min lunch idag. Till middag blev det stekt fläskkotlett (stekt i mycket olja) med majonnäs och sallad med olivolja.


Mycket goda feta ostar kan man äta med gott samvete. Kött, fisk och kyckling ska man äta mycket av. Mycket ägg blir det också, crème fraiche, feta yoghurtar osv.


Tack för inspirationen, Ewa!! :)


P.S Återstår att se om detta funkar, men det är väl värt ett försök i alla fall :)

Av H Sr - 31 juli 2008 19:57

På eftermiddagen hade vi planerat att åka till sjön och bada, eftersom det såg ut som att idag skulle bli den sista riktigt fina dagen. Men när vi fått undan lunchen, disken osv, så tornade det upp sig en massa fula moln och började mullra långt borta. Så vi beslöt oss för att avvakta en stund. Men det stod inte på förrän vi fick oväder, med åska och hällande regn. Så något badande blev det inte idag. Trist för barnen, men inte så mycket att göra åt. Vi har ju i alla fall varit iväg till sjön flera gånger under den här varma perioden.


Lyssnade färdigt på ljudboken på eftermiddagen, "Blot". Den var mycket bra kan jag säga, rekommenderas! Jag har fortfarande någon vecka kvar på min gratismånad, så jag tänkte passa på att lyssna på Liza Marklunds "Livstid". Den boken har jag länge planerat att köpa, men det har inte blivit av. Så det passar ju bra att jag kan lyssna på den helt gratis nu då! :)


Kom ihåg att du också kan prova ljudböckerna gratis i en vecka! Här kan du läsa mer om hur det går till!

Av H Sr - 31 juli 2008 19:50

Det gick bra hos tandläkaren. Tjejen var helt svälld över överläppen och även i tandköttet och hade ont i en tand. För ett par år sen ramlade hon i en vattenrutschbana och slog av sina två framtänder, vilka man senare har byggt upp.


Enl. tandläkaren är det troligtvis nerven till den ena tanden som håller på att dö (tydligen kan det komma flera år efter ett trauma, t.o.m 7-8 år senare!) och nu hade det samlats en massa var därunder. Så det blev en hel rad röntgenbilder och foton innan de var nöjda. En dunderkur med penicillin blev hon insatt på, samt att vi fick köpa Corsodyl att skölja med efter varje måltid.


Ny tid fick hon hos sin egen tandläkare nästa vecka, där man kommer att börja åtgärda det hela (medans hon äter penicillin). Ev. kommer man att bli tvungen att ta bort tanden och istället göra ett implantat. Stackars tjej, det är inte lätt att gå runt som 13-åring och se ut som om man fått en megados Botox i överläppen... Hon tyckte det var så genant!


Träffade syrran nu ikväll och enligt henne var det ännu mer svullet nu, ända upp på kinden, men det hade tandläkaren varnat för, att det kunde svullna ännu mer. Det viktigaste var att försöka kyla ner med is, kall glass, m.m


När vi skjutsade hem henne passade vi på att heja på mamma som precis kommit hem från jobbet. Sen blev det raka vägen hem för att äta lunch, klockan var 1 innan vi kom hem.



Av H Sr - 31 juli 2008 09:46

Blev väckt av telefonen kl.8 idag. Storasyster ringde och undrade om jag kunde hämta en av hennes tjejer, skjutsa henne till tandläkaren här (tandläkaren hos dem har semesterstängt) och sen skjutsa hem henne igen. Jovisst, det är klart jag ställer upp. Stackarn hade så ont och var svullen i tandköttet, samt nu på morgonen även i hela läppen. Vet inte vad det kan vara för nåt.


Min shoppingtripp nu på f.m fick därmed ställas in. Behöver verkligen fylla på skåpen här hemma! Men det får bli senare idag.

Av H Sr - 30 juli 2008 21:25

Idag var farfars dödsannons med i tidningen... Kändes jobbigt att läsa den, speciellt dikten som farmor valt, då den innefattade även min pappa som dog för två år sen. Men fin var den.


Tydligen var det några fel i annonsen, så farmor fick ringa om det. Antagligen kommer den med igen sen. Det skulle varit med om bidrag till Hjärt- och lungfonden, men det fanns inte med. Dessutom skulle det stått "Valfri klädsel" och det hade också kommit bort. Lite dåligt kan man ju tycka...

Av H Sr - 30 juli 2008 21:23

Det där med sökfunktionen var tydligen inte ALLS nån nyhet... bara jag som är blind! Den har tydligen funnits ett tag. Ber om ursäkt om jag förvirrat för någon :)


Den andra "nyheten" var tydligen inte heller så ny, utan när man haft bloggen ett år, så ploppar det automatiskt upp...


Tack för klargörandet Åsa, tur att det finns andra som har koll! *skratt*

Av H Sr - 30 juli 2008 21:19

Gjorde världens godaste lunch idag! Som jag skrev tidigare är jag inte så jätteförtjust i lax, men det här var kanongott - en rätt som jag definitivt kommer att göra igen!! Såå krämigt och gott.



Lax i ugn

4 port


4 portionsbitar laxfilé

2 dl crème fraiche

1 fp fetaost (min var på 150 g)

basilika


Gör så här:

Lägg laxbitarna i en ugnssäker form. Mosa fetaosten och blanda med crème fraichen. Hacka basilika (efter smak) och blanda ner. Bred ut över laxen. Tillaga i ugnen, 200 grader, ca 15 minuter.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards