Direktlänk till inlägg 26 januari 2009

Long time, no see...

Av H Sr - 26 januari 2009 14:10

Nu var det länge sen jag skrev... julafton sist, det är över en månad sen nu! Lusten finns bara inte där, men jag kände att jag ville skriva lite för att visa att jag fortfarande lever i alla fall.


Jag är fortfarande sjukskriven helt för min depression/ångest osv., fram till 3/2. På torsdag har jag rehabmöte med jobbet och FK. Även om det inte känns riktigt lika jobbigt som förra gången, så känns det tillräckligt för att jag ska få ångest över att gå dit. Med de här nya sjukskrivningsreglerna är man ju så gott som piskad att gå tillbaka till jobbet, oavsett hur man mår... Jag har tur som får gott sällskap med mig i alla fall, Åsa följer med som stöd igen, vilket känns otroligt skönt!! 


Det går sakta framåt. Vissa dagar och stunder är bättre än andra. Jag sover lite bättre om nätterna, ångesten dyker inte upp lika ofta och inte lika starkt. Jag känner mig inte lika ledsen. Jag tror att medicinen börjar göra nytta, antidepressivt var nog precis vad jag behövde. 

Dock mår jag inte bra. Tröttheten finns där fortfarande, orkeslösheten. Jag försöker tvinga ut mig själv på lite aktiviteter, snabba turer till affären, skidtävlingar med barnen, innebandymatcher. Försöker dona lite hemma med tvätt, disk, matlagning, allt efter ork och humör. Det är ungefär vad jag pallar med. Det ingen ser är hur slut man är efteråt, både i kropp och huvud. Det går åt massor med energi bara att orka ut på såna grejer som tidigare var helt självklara och ingen match.

Minnet är fortfarande dåligt, tålamodet lågt i tak, koncentrationsförmågan inte den bästa, lusten och glädjen att göra saker varierar - men håller sig på en låg nivå, stresstoleransen lika med noll...

Jag är dock mycket tacksam över att jag i alla fall mår BÄTTRE och att det går åt rätt håll! Jag vet att det är lång väg kvar, men alla små framsteg är ett steg i rätt riktning!


I början av februari har mina första 90 dagar som sjukskriven gått. Det är då dags att avgöra om/hur mycket jag ska jobba, om jag klarar något annat jobb hos arbetsgivaren resten av tiden eller om jag ev. kan få fortsatt sjukpenning helt/delvis. I maj har det sedan gått ytterligare 90 dagar och är jag då inte tillbaka på jobbet så är man i princip utan sjukpenning om jag inte ser mig om efter annat jobb... undantaget om min doktor kan säga ett datum då jag beräknas vara tillbaka. Och hur lätt är det?? Men nu försöker jag tänka positivt och hoppas vara tillbaka innan dess... om jag sen fixar det är en annan femma, men man känner sig ju mer eller mindre tvingad!


Jag vet inte riktigt hur jag känner nu heller. Jag är ju så trött, så trött vissa dagar att jag har svårt att se hur jag skulle orka jobba. Samtidigt känner jag att jag måste försöka komma igång om jag ska slippa strul med FK. Min doktor har sagt att den dagen jag ska gå tillbaka till jobbet så får jag inte börja jobba full tid på en gång. Det skulle jag aldrig klara heller. Kanske ett par timmar om dagen till att börja med... 

Mötet är alltså på torsdag och på fredag har jag telefontid med doktorn. På onsdag ska jag till kuratorn. Har bara hunnit gå till henne två ggr, före jul. Sen blev det uppehåll över jullovet och tiden jag hade sen fick jag avboka, för jag låg sjuk i förkylning och utan röst. Tiden därefter avbokade hon. Men nu så hoppas jag på att komma dit igen. Då har det gått över en månad sen sist. Inte lätt att få någon kontinuitet då... det tar ju ett tag att känna förtroende för att kunna öppna upp sig osv.!

Ska få vara med i något projekt också som jag tror att landstinget och FK har tillsammans, för sjukskrivna. Nån grupp som träffas och får information m.m av kurator och sjukgymnast. Få se om det kan ge något. 

 

 
 
Ewa

Ewa

26 januari 2009 14:49

Vad roligt att höra av dig, så att säga!

Jag håller tummarna för att mötet med FK ska gå bra. Jag är ju välsignat ovetande om de nya sjukskrivningsreglerna, men jag lider ändå med dig.

Jag fortsätter att titta in här varje dag. Många kramar!

http://fundringar

 
Ingen bild

Helena

26 januari 2009 19:00

Äntligen ett inlägg. Jag har tänkt jättemycket på dig! Undrat hur du mår.
Cybrar över en massa kramar

 
Breezie

Breezie

27 januari 2009 19:45

Hej vännen. Kul att höra ifrån dig. Håller tummarna för att mötet sk gå bra. Det är inte lätt att vara sjukskriven i dessa dagar. Jag tänker på dig och hoppas det går bra för dig. Ändå skönt att höra att det känns skapligt emellan åt. Ta hand om dig. Jag kikar in lite nu och då. Kramisar från mig.

http://breezie.bloggagratis.se

 
Hellyh

Hellyh

27 januari 2009 22:53

Vad roligt med en uppdatering! Och vad roligt att höra att det går åt det bättre hållet, även fast att det är en lång bit kvar. Även jag har tänkt mycket på dej, på hur du har det och på hur det går. Du finns i mina tankar!

Skickar en drösse styrkekramar!

http://hellyh.wordpress.com

 
Linda

Linda

27 januari 2009 23:32

Först var det roligt att höra av dig. Fy det är inte lätt att vara sjukskriven o ha FK på sig o behöva gå o oro sig för det också när man behöver tid för att återhämta sig.
Kramar i massor

http://bizzab.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

29 januari 2009 09:49

Äntligen!
Va´d glad jag blev över detta livstecken! Sen var ju inte läsningen den allra roligste men du är ju lite bättre och det är ju bra! Fokusera på de små framstegen och gläd dig åt dem!
Skickar över lite ork tillsammans med en massa kramar!

Anna!

http://enannassida.blogg.se

 
Mia

Mia

31 januari 2009 01:32

Trevligt att se dig här också! Hoppas att mötet gick bra för dig! Du vet var jag finns om du behöver mig!
Ta hand om dig, ordentligt! Tänker på dig!

http://winyan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helena

9 februari 2009 12:34

Tänker på dig och undrar hur du mår. Undrar om de tvingade dig tillbaka till jobbet eller om de tog sitt förnuft tillfånga och insåg att sånt här tar tid.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av H Sr - 30 juli 2011 18:33

Så var det helg igen. Veckorna går verkligen fort, oavsett om man jobbar eller om man är ledig. Nu har ju jag haft min veckas semester redan och jobbar för fullt igen, men resten av familjen är ju ledig. M har en vecka kvar på sin semester nu och tyv...

Av H Sr - 27 juli 2011 18:01

Som jag skrev har jag ju tagit tjänstledigt från mitt ordiniare jobb som sjuksköterska. Har varit ledig snart ett år. Jag är egentligen ledig pga studier, pluggar engelska på högskolan. Men samtidigt som jag pluggar har jag också startat eget som öve...

Av H Sr - 24 juli 2011 21:38

Oj, det var verkligen länge sen jag skrev något på den här bloggen! Har nästan glömt att jag ens hade en blogg, det har ju gått över 1½ år sen senaste inlägget... Men helt plötsligt så fick jag lust att börja blogga igen. Vi får se hur länge det håll...

Av H Sr - 30 oktober 2009 19:48

Har känt av smärta i armen idag, efter sprutan, men inte alls så illa som endel verkar ha fått det. Sov lite dåligt inatt, vaknade så fort jag låg på armen osv. Så idag har jag varit jättetrött. Men blir det inte värre än så här så tänker jag inte kl...

Av H Sr - 29 oktober 2009 21:06

Här är höstlovet i full gång och t.o.m. snart över. Gud så fort en vecka går!! H har varit hemma hos sin pappa i några extra dagar, men kom hem i tisdags kväll igen. Innebandyträning igår och idag är han hemma hos en kompis. M jr har varit hemmavid, ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards