Direktlänk till inlägg 25 november 2007

Ny digitalbox igen???

Av H Sr - 25 november 2007 15:40

Hörde på radion idag att de digitalsändningar på tv man använder sig av idag börjar bli gammalmodiga (redan??) och att det ska komma nånting nytt senast 2015, vilket innebär att alla måste köpa en ny form av digitalbox igen!!

Hur kan det här vara möjligt?! Vi har ju nyss gått över till digital-tv! Verkar som om de har kommit på ännu ett sätt att tjäna pengar på oss...


Inte vet jag om det blivit så mycket bättre sen vi fick digital-tv heller. Visst, bilden har blivit bättre, men å andra sidan fryser bilden totalt när det blir störningar - tidigare kunde man ju i alla fall se nånting även om det var halvt myrornas krig.

Inte går det att spela in på en annan kanal än den man tittar på heller och då är ju liksom vitsen lite borta med den saken... Plus att man måste ha en box till varje tv...


Ska man sen räkna in tv-licensen i det hela, som de bara höjer och höjer, ja då inser man att det här med tv inte är nåt billigt nöje det heller!! För att inte tala om hur lite kanaler (eller dåliga kanske man ska säga) man får för den där tv-licensen...

 
 
Ingen bild

Babbelmoster

26 november 2007 14:54

Håller verkligen med dig!! Irriterande att det inte går att spela in på en annan kanal än den man ser på! Och att man skall behöva en sån till varje tv-apparat också!!

 
Ingen bild

AnnaLåg

8 december 2007 23:13

Under 6 år ratades digitala tekniken i marknätet i stort sett helt av konsumenterna. Orsak? Endast en nödlösning / digitalbox av enkelt snitt erbjöds under dessa år. Den var i princip densamma -99 som -05 Inget tillräckligt mervärde utan mest trassel mot befinftliga produkter. T.o.m Leif Pagrotsky ansåg inför skiftet att tekniken i utbudet på marknaden var som från “anno dazumal” och undrade varför det inte anpassats för den digitala tekniken. “Det är den stora besvikelsen, sade han. När vi bestämde ett slutdatum fem år tillbaka i tiden trodde vi att det skulle bli en klarsignal till företagen att börja leverera. Nu när det börjar införas har vi fortfarande gammal teknik i tv-apparaterna.” http://archive.corren.se/archive/2005/6/3/i79ng97nkilqqcz.xml
Otroligt! Men vad hjälpte det? Han införde det i alla fall. Och vad gjordes under de fem åren före för att förmedla om skiftet och ådstakomma ett vettigt utbud? Inte ett skit!
Så gick det 2 år och nu är den nya tekniken redan föråldrad och man vill byta till ny. Man hade en chans att minimera slöseriet genom att skjuta på övergången och införa mpeg4-sändningar direkt. Otroligt nog valde man det för konsumenterna mest ogynnsamma och kostsamma. Det är lekstuga på hög nivå med våra och jordens resurser!
Ca: 3 milj. boxar / tv har sålts med denna teknik under ett par år och ändå har inte de olägenheter som det innebär att ha en box till varje analog enhet på långa vägar kompenserats.
Kan man åtminstone kläcka ur sig när man ska börja sända med den nya tekniken och se till så att det finns sådana konsumentprodukter med det snaraste, för vem vill nu köpa produkter med den “gamla tekniken” när det snart är dags för ny?

SVT hemsida:
”Digital-tv-övergången innebär att ett nytt tv-system som skall finnas länge införs.”
Hur länge är länge?

”Pär Lager, sakkunnig vid Kulturdepartementet, poängterar att digital-boxen är en engångsinvestering.”
Mmmmmmmmm…………!
http://computersweden.idg.se/2.139/1.12026
http://www.pinknews.com/pdf/KreativaFormat.pdf sid 4/6

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av H Sr - 30 juli 2011 18:33

Så var det helg igen. Veckorna går verkligen fort, oavsett om man jobbar eller om man är ledig. Nu har ju jag haft min veckas semester redan och jobbar för fullt igen, men resten av familjen är ju ledig. M har en vecka kvar på sin semester nu och tyv...

Av H Sr - 27 juli 2011 18:01

Som jag skrev har jag ju tagit tjänstledigt från mitt ordiniare jobb som sjuksköterska. Har varit ledig snart ett år. Jag är egentligen ledig pga studier, pluggar engelska på högskolan. Men samtidigt som jag pluggar har jag också startat eget som öve...

Av H Sr - 24 juli 2011 21:38

Oj, det var verkligen länge sen jag skrev något på den här bloggen! Har nästan glömt att jag ens hade en blogg, det har ju gått över 1½ år sen senaste inlägget... Men helt plötsligt så fick jag lust att börja blogga igen. Vi får se hur länge det håll...

Av H Sr - 30 oktober 2009 19:48

Har känt av smärta i armen idag, efter sprutan, men inte alls så illa som endel verkar ha fått det. Sov lite dåligt inatt, vaknade så fort jag låg på armen osv. Så idag har jag varit jättetrött. Men blir det inte värre än så här så tänker jag inte kl...

Av H Sr - 29 oktober 2009 21:06

Här är höstlovet i full gång och t.o.m. snart över. Gud så fort en vecka går!! H har varit hemma hos sin pappa i några extra dagar, men kom hem i tisdags kväll igen. Innebandyträning igår och idag är han hemma hos en kompis. M jr har varit hemmavid, ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards