Direktlänk till inlägg 26 november 2007

Övre åldersgräns för körkort?!

Av H Sr - 26 november 2007 09:17

Foto: Aftonbladet


Ja, det kan man ju verkligen fundera på om vi inte skulle ha i detta land! Eller i alla fall någon form av regelbundna, obligatoriska,  kontroller när man kommit upp i en viss ålder.

En äldre man hade kört upp på en motorväg i fel riktning igår, vilket slutade med flera skadade. Det är ju inte första gången som någon äldre medborgare orsakat en olycka i trafiken!


Det är ju ett faktum att reaktionsförmågan försämras när man blir äldre. Synen och hörseln blir ofta även de nedsatta. Dessutom minskar ju ofta rörligheten, vilket gör att det blir svårt att vända sig om och titta, ex. när man ska backa.

När man nu vet detta, varför har man inte redan sett till att man gör någon form av kontroller?? Man får inte köra bil innan man är 18, för då anses man inte mogen. Vad är det då som säger att det är fel att ha kontroller även för de äldre, när man vet att deras körförmåga också kan vara påverkad? Kränkande eller inte, det handlar om säkerheten i trafiken!


Jag minns när min morfar körde bil på slutet, med fasa! Han gasade så det hördes flera kvarter bort, backade rakt ut på en parkering, utan att vända sig om och titta bakåt. Dessutom vet jag att han en gång körde på fel sida om en refug i en korsning!! Och det är nog inte ovanligt med såna här saker, tyvärr!


Vad tycker ni, ska man ha en övre åldersgräns? Obligatoriska kontroller? Eller ska man få köra bil hur länge man vill, utan att nån lägger sig i?

 
 
Emma

Emma

26 november 2007 10:01

Övre åldersgräns är knepigt...däremot kan jag anse att man efter en viss ålder (säg 70 bast) bör få testa om sitt körkort med jämna mellanrum. Det är ju inte bara själva reaktionsförmågan som försämras, trafikreglerna görs ju också om med jämna mellanrum.

http://emmefjuttan.blogg,aw

 
Anna

Anna

26 november 2007 10:11

Håller med. Visserligen toppar ungdommarna olycksstatistiken för erfarenhet och försiktighet kompenserar mycket men det borde vara tester ex syn och lite teori. Kanske varje gång man förnyar körkortet och när man blir äldre kortas intervallet.
Anna

http://enannassida.blogg.se

 
Ingen bild

Kalle

26 november 2007 10:26

Regelbundna kontroller och dessutom omedelbar indragning av körkort vid strokes mm. Kontrollerna skulle kunna vara var 10:e år upp till 65/70 år och sedan vart 5:e år upp till 85 och sedan vartannat år. Om man drabbas av en stroke eller annan sjukdom som kan tänkas påverka förmågan att köra bil permanent så bör körkortet dras in med omedelbar verkan av läkarna och man skall få möjlighet att köra upp igen efter ett halvår.

Ovanstående baserat på erfarenhet från min farsa som har haft ett flertal strokes men fortfarande envisats med att köra vidare. Som anhörig finns det ingenting jag kan göra i dagsläget vilket känns hemskt. Turligt nog sålde han bilen i somras så nnu blir det nog ingen mer bilkörning för hans del.

 
Mia

Mia

26 november 2007 13:05

Håller med ovanstående talare! Jag tycker det ska vara lite kontroller under hela livet, men kanske tätare då man blir äldre. Har sett min 85-åriga morfar köra, och kan man inte se eller höra vad som är på tv:n, eller har bekymmer att resa sig utan rullator eller käpp från sin stol, då tycker jag inte att man passar bakom ratten heller!

http://winyan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mr T

26 november 2007 13:28

Jag håller med om att regelbundna kontroller behövs, tidsintervallen kan jag dock inte precisera närmare. Men tung trafik har ju en kontroll när man fyllt ca 45-50 som man måste klara för att få behålla körkortet för de tyngre behörigheterna under en tid framöver, man kan väl införa något liknande för vanliga behörigheterna också... Fast med lite högre åldersgränser och ingen absolut övre åldersgräns.

 
sussilull

sussilull

26 november 2007 13:33

Tycker nog att det ska vara kontroller lite nu och då i livet fast kanske lite oftare när man blir äldre. Efter 80 så..... BÖR man nog lämna bilen hemma!

http://www.sussilull.se

 
Ingen bild

Helena

26 november 2007 13:49

Obligatoriska kontroller för alla vore en bra grej. Åtminstone för äldre, vad ska man då sätter för åldersgräns...svårt...60 kanske?

 
Ingen bild

Erik

26 november 2007 15:09

låter som en otroligt bra ide vi behöver kontroller från 60års åldern/strokes/sjukdomar på syn/regler främst tycker var tredje år och varje år efter 70-80 speciellt om personen behöver rullator för att gå normalt.

 
Ingen bild

Adam

26 november 2007 15:35

Efter 70 borde det vara obligatoriskt med kontroller åtminstone vart femte år. Att försvara det med "kränkningar" är också märkligt. Likaså motiveringar som "jag har minsann haft körkort i 50 år..." är egentligen bara skrämmande!

 
Ingen bild

Andreas

26 november 2007 18:18

Håller med alla som vill att äldre förare ska kontrolleras regelbundet. Själv är jag för att det sker både särskilda medicinska såväl som kunskapsmässiga tester. Det märkliga är att ALLA man pratar med har samma uppfattning. Trots detta händer ingenting som skulle innebära en sådan förändring. Märkligt med tanke på att vi lever i en demokrati...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av H Sr - 30 juli 2011 18:33

Så var det helg igen. Veckorna går verkligen fort, oavsett om man jobbar eller om man är ledig. Nu har ju jag haft min veckas semester redan och jobbar för fullt igen, men resten av familjen är ju ledig. M har en vecka kvar på sin semester nu och tyv...

Av H Sr - 27 juli 2011 18:01

Som jag skrev har jag ju tagit tjänstledigt från mitt ordiniare jobb som sjuksköterska. Har varit ledig snart ett år. Jag är egentligen ledig pga studier, pluggar engelska på högskolan. Men samtidigt som jag pluggar har jag också startat eget som öve...

Av H Sr - 24 juli 2011 21:38

Oj, det var verkligen länge sen jag skrev något på den här bloggen! Har nästan glömt att jag ens hade en blogg, det har ju gått över 1½ år sen senaste inlägget... Men helt plötsligt så fick jag lust att börja blogga igen. Vi får se hur länge det håll...

Av H Sr - 30 oktober 2009 19:48

Har känt av smärta i armen idag, efter sprutan, men inte alls så illa som endel verkar ha fått det. Sov lite dåligt inatt, vaknade så fort jag låg på armen osv. Så idag har jag varit jättetrött. Men blir det inte värre än så här så tänker jag inte kl...

Av H Sr - 29 oktober 2009 21:06

Här är höstlovet i full gång och t.o.m. snart över. Gud så fort en vecka går!! H har varit hemma hos sin pappa i några extra dagar, men kom hem i tisdags kväll igen. Innebandyträning igår och idag är han hemma hos en kompis. M jr har varit hemmavid, ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards