Direktlänk till inlägg 26 november 2007

Kan män och kvinnor förstå varandra?!

Av H Sr - 26 november 2007 13:39

Ja, menar Marianne J Legato, en professor i USA som har forskat på det här med män och kvinnors olikheter. Här kan du läsa mer.

Ofta kan det ju bli lite bekymmer när kvinnor och män ska kommunicera, jag vet - vi har samma problem här hemma!! Men denna professor kommer med en del råd hur man kan kommunicera bättre med det andra könet:


1) Välj en tidpunkt som passar båda – sätt er ner och bestäm er för att prata.

2) Börja med positiv feedback. ”Du brukar aldrig lyssna på mig...” är ingen bra inledning. Säg i stället ”Jag tror att vi kan lösa det här tillsammans.” Visa att du har förtroende för din partner.

3) Säg exakt vad det är du vill. Män har en förmåga att börja lösa problem direkt – så om du är kvinna, gå rakt på sak.

4) Män och kvinnor pratar på olika sätt. Anpassa innehållet i det du säger. Män är mer konkreta och vill veta exakt vad som gäller.

5) Prata enkelt – ta upp det du vill ha sagt i en följd av enkla påståenden. Undvik att brodera ut, använd så få adjektiv som möjligt.

6) Håll dig till saken – glid inte i väg. Det är lätt att börja prata om tidigare incidenter. Undvik det.

7) Om du är kvinna – lita på att det din man säger är sant. Sluta tjata – om och om igen om samma sak.

8) Avsluta samtalet innan det tar slut. Börjar han se uttråkad ut? Fortsätt en annan gång.


Tja, det kanske är värt att prova följa det här! Så få ord som möjligt alltså, så att männen förstår (ja, vi vet ju att de kan ha lite svårt med sånt...). Men hur ska man då kunna förklara precis vad man vill?! *skratt*

 
 
Ingen bild

Mum

26 november 2007 13:58

Man kan ju undra, om den där proffessorn, har någon erfarenhet av hur det går till på "RIKTIGT".Själv, tyckr jag det är omöjligt. att kommunicera. med någon, som försöker tiga ihjäl problemen!

 
Ingen bild

Mio

26 november 2007 14:10

Du detta lät ju mycket komplicerat, man får inte säga för många ord, ska sluta innan det är slut, inte tjata. Men om det inte blir någon bättring så blir det ju tjat och jag kan ju säga som så att söta sambon inte riktigt lyssnar på det jag säger alltid. Så visst blir det tjat!

 
Ingen bild

CEBO

26 november 2007 14:35

Jag är man, gift sedan 2000 med en kvinna, "inte alltid så självklart" och för mig är allt omvänt, jag vill prata mer, jag vill att hon skall se hur jag mår och bry sig, vad är det då för fel på mig, är jag inte en man?? är min fru inte en Kvinna ???eller finns det undantag till denna "Regel" Vissa saker i relationen mellan mäniskor har som jag ser det inget med kön att göra, utan det handlar om sunt förnuft, orsak och verkan. Vi har alla förmågan att tänka och kan utifrån det dra slutsatser. Troligen är vi för bekväma, tar saker och ting för givet och lever efter gammla traditioner. Jag vet att vi är olika och tur är väll det, lite omtanke och sunt förnuft kommer man långt med. Och kom ihåg att äkta kärlek mellan två personer där båda verkligen älskar varandra är sälsynt, men i dessa förhållanden tror jag att dessa problem inte existerar.

 
Ingen bild

Mumlan

26 november 2007 15:53

precis..
Hur ska man förmedla att man gärna vill att han själv upptäcker saker hos en, utan att man brutalt måste tala om det, och därmed förstöra hela kemin.
Till slut blir man som syskon och tappar lusten sexuellt.

Konstigt att man hör att detta händer så ofta?

 
Ingen bild

Linda

26 november 2007 16:03

Jag tycker det är ganska intressant hur de här punkterna är utformade, som tex.
"3) Säg exakt vad det är du vill. Män har en förmåga att börja lösa problem direkt – så om du är kvinna, gå rakt på sak."
"4) Män och kvinnor pratar på olika sätt. Anpassa innehållet i det du säger. Män är mer konkreta och vill veta exakt vad som gäller."
"7) Om du är kvinna – lita på att det din man säger är sant. Sluta tjata – om och om igen om samma sak."
"8) Avsluta samtalet innan det tar slut. Börjar han se uttråkad ut? Fortsätt en annan gång."

Varför ska samtalet föras efter männens förutsättningar? Varför kan inte män lära sig hur kvinnor fungerar och anpassa samtalet efter oss? Jag undrar just om den här avhandlingen är skriven av en kvinna, jag läser igenom raderna.... Flera av punkterna hänvisar till att kvinnor ska lära sig hur män fungerar, inte att vi ska hitta en väg att förstå varann, jag menar bara det här: " Börjar han se uttråkad ut? Fortsätt en annan gång"
Varför inte lära männen att lyssna tills kvinnor pratat klart, vad är meningen med att lägga ner för att sen ta upp diskussionen igen?? Då blir det ju mer utdraget! Om nu män är så konkreta och mycket för att komma till saken så borde de lära sig lyssna så saken kommer ur världen snarast möjligt!

 
Ingen bild

Helén

26 november 2007 16:14

CEBO: Jag tror visst att det finns män som kan kommunicera och framför allt, som VILL kommunicera. Tyvärr verkar de inte växa på träd! ;)
Lite tror jag nog allt att det har med kön att göra, för man hör ju ofta kvinnor tala om detta problem.
Håller med dig om att vi tar mycket för givet och blir bekväma, det gäller ju att jobba på sin relation, som det heter. Men det är svårt när man inte kan kommunicera!

Linda: Vad jag förstår är det skrivet av den kvinnliga professorn. Hade inte alls tänkt på det på det viset, men nu håller jag fullständigt med dig - varför ska vi anpassa oss till männen när det gäller detta?! Det är väl isåfall DE som måste lära sig att kommunicera!

 
Ingen bild

CEBO

26 november 2007 16:47

Det känns som om allt skall vara en kamp, varför skall jag och inte du, om man är i en relation som bygger på kärlek, varför kommer då den frågeställningen upp??? e det så illa att de flesta av oss lever i förhållanden och äktenskap som fortgår för enkelhetens skull, eller för att ensamheten ser för otäck ut, eller för att i det förra förhållandet blev jag bränd, och det ska fan inte hända igen så jag släpper inte taget helt. Otäcka tanke, men jag kan tänka mig att där krävs det mycket av båda om sådana förhålanden skall fungera. Primärt tror jag att ingen är bättre en någon annan oavsett kön, ras, färg, läggning, hälsotillstånd o.s.v Dessutom tror jag att kvinnor talar med varandra oftare om sina förhållanden än vad män gör, detta gör ju givetvis att bilden sett från kvinnas sida är tydligare än den från mannens. Jag pratar i stort sätt aldrig med någon annan om hur mitt förhållande egentligen är. Kanske borde jag göra det.

 
Anna

Anna

26 november 2007 21:20

Tycker att professorn uttrycker sig klantigt , håller med föregående talare om att varför ska ena sidan anpassa sig efter den andra. i alla förhållanden måste man ju lära sig att ge och ta - båda måste anpassa sig.
Men jag vet att kvinnor och män kommunicerar olika. Jag har blivit (ibland brutalt) tränad i att kommunicera på mäns vis. var helt ensam kvinna på ett skiftlag med ett gäng karlakarar som skulle visa mig hur slipstenarna skulle dras! Det var inte lätt alla gånger även fast ingen av dem någonsin var elak.
Det handlade om att jag var tvungen att bli tydligare i min kommunikation och de fick allt lära sig att "prata lite run omkring" ibland.
Jag brukar ibland tänka att det härrör från när vi var jägarfolk. kvinnorna satt vid eldaen och fixade, där fanns det tid att prata, det fyllde tom en funktion. Männen som var de som jagade kunde inte prata socialt prat. Antingen gick de för transport, smög på byten eller jagade aktivt och då fins det inte tid eller plats för rundsnack utan då gäller korta och konsisa meningar - som ska åtlydas.
Sen finns det naturligtvis stora individuella skillnader. Jag som inte har några som helst svårigheter att prata med män på mäns vis har ändå svårt att kommunicera med min man men gämna mellanrum... Känslor och vardagsslit påverkar i mycket stor utsträckning!
Blev ett låååångt inlägg... hoppas det går att förstå.
Anna

http://enannassida.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av H Sr - 30 juli 2011 18:33

Så var det helg igen. Veckorna går verkligen fort, oavsett om man jobbar eller om man är ledig. Nu har ju jag haft min veckas semester redan och jobbar för fullt igen, men resten av familjen är ju ledig. M har en vecka kvar på sin semester nu och tyv...

Av H Sr - 27 juli 2011 18:01

Som jag skrev har jag ju tagit tjänstledigt från mitt ordiniare jobb som sjuksköterska. Har varit ledig snart ett år. Jag är egentligen ledig pga studier, pluggar engelska på högskolan. Men samtidigt som jag pluggar har jag också startat eget som öve...

Av H Sr - 24 juli 2011 21:38

Oj, det var verkligen länge sen jag skrev något på den här bloggen! Har nästan glömt att jag ens hade en blogg, det har ju gått över 1½ år sen senaste inlägget... Men helt plötsligt så fick jag lust att börja blogga igen. Vi får se hur länge det håll...

Av H Sr - 30 oktober 2009 19:48

Har känt av smärta i armen idag, efter sprutan, men inte alls så illa som endel verkar ha fått det. Sov lite dåligt inatt, vaknade så fort jag låg på armen osv. Så idag har jag varit jättetrött. Men blir det inte värre än så här så tänker jag inte kl...

Av H Sr - 29 oktober 2009 21:06

Här är höstlovet i full gång och t.o.m. snart över. Gud så fort en vecka går!! H har varit hemma hos sin pappa i några extra dagar, men kom hem i tisdags kväll igen. Innebandyträning igår och idag är han hemma hos en kompis. M jr har varit hemmavid, ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards