Alla inlägg den 23 oktober 2007

Av H Sr - 23 oktober 2007 18:15

Aha, är det serverbyte på gång nu eller??? Kommer inte in på nån bloggagratis.se sida, "serverarbete pågår". Heja! :)

Av H Sr - 23 oktober 2007 18:14

Ok, jag kunde inte hålla mig! Allt prat om Halloween inspirerade mig att byta bakgrundsbild igen... ;)

Av H Sr - 23 oktober 2007 17:20

Makaronipudding är väldigt populärt här hemma kan jag säga. Idag fick jag t.o.m beröm av H (det händer INTE ofta!!), han tyckte att min makaronipudding är den godaste. Den som de brukar få i skolan och den han får hemma hos pappa var inte alls lika goda. Största anledningen är att de har lök i sin, det har inte jag. Jag gillar inte heller gul lök, så det brukar jag nästan alltid utesluta även om det står i ett recept.

Av H Sr - 23 oktober 2007 17:09

H jr har vaknat från sin tupplur på soffan. Tyvärr vaknade hon av att hon kissade, så det slutade med en nyduschad flicka och en nytorkad soffa (tur man inte har en tygsoffa!). Det händer ytterst sällan såna olyckor, även när hon sover middag, men idag var hon nog så trött att hon inte hann vakna.


M jr har gjort sin andra svenskaläxa, Veckans ord. Fröken skriver ner 10 ord som de sen ska öva på hemma. Jag brukar läsa dem högt och sen skriver M jr ner dem. Sen kollar vi stavningen. Det brukar aldrig vara några problem. Den här veckan hade han de här orden:



M kom hem från jobbet strax före halv 5. Då hade vi andra nästan ätit färdigt. H jobbar på sin tyskaläxa. H jr springer runt i bara mässingen och leker. M jr håller på att byta om till träningen och packa gympapåsen inför morgondagen. Hans fröken ringde förresten på e.m Vi skulle ju ha varit på utvecklingssamtal förra veckan, men då blev ju M jr sjuk. Sen har jag alldeles glömt bort att ringa fröken om en ny tid. Nu bestämde vi att vi ska ses imorgon e.m Få se hur det går! ;)

Av H Sr - 23 oktober 2007 16:03


Makaronipudding


1 halv ring falukorv

1 dl riven ost

6 dl mjölk

3 ägg

salt och vitpeppar

makaroner i lagom mängd ;)


Gör så här: 

Koka makaronerna och häll av vattnet. Skär falukorven i mindre bitar och stek. Blanda makaroner och korven. Häll i smord ugnssäker form.

Vispa ihop mjölk och ägg, salta och peppra. Häll över makaroner/korv-blandningen. Strö över riven ost. Tillaga i ugnen, 225 grader, ca 40-45 minuter.


Vet tyvärr inte mängden makaroner, jag kör på måfå! Brukar koka så pass att det fyller upp formen.

Av H Sr - 23 oktober 2007 15:55


Kom på en sak när jag skrev om Halloween... När jag bodde i USA och gick i skolan där, så var jag aldrig med på nån maskerad eller så på Halloween. Däremot så hade man ordnat ett spökhus (Haunted House) för alla ungdomar.

Man fick gå igenom ett gammalt ödehus inne i stan, som man gjort riktigt spöklikt inuti. Det var helt mörkt. Dessutom var det flera personer som klätt ut sig till otäcka figurer och som hoppade fram med jämna mellanrum. På nåt ställe kommer jag ihåg att man helt plötsligt bara kände en hand på ryggen...


Eftersom jag är väldigt mörkrädd så kan jag ju säga att jag var minst sagt rädd!! Trodde nog inte att det skulle vara så otäckt som det faktiskt var. Det är en kul grej att ha varit med om, men jag kommer nog aldrig mer att göra om det. Kommer definitivt inte att gå in i Spökhuset på Liseberg eller nåt annat nöjesfält...

Av H Sr - 23 oktober 2007 14:52

 


Nästa onsdag, 31/10, firar man Halloween i USA. Där är det verkligen stort! Stort utbud i affärerna med dräkter, dekorationer, godis m.m I varje liten stad går man runt med barnen på "Trick or Treat". En mysig tradition, som lyser upp lite i höstmörkret.


I år, berättade K, gör man dock lite annorlunda i Clarkson. Halloween kommer att firas nu på lördag i stan, för på den rätta dagen (nästa onsdag) har skolans fotbollslag slutspelsmatch! Haha, där kan man snacka om att sporten är stor! Inga problem att fira en "helgdag" :)

K har köpt två olika maskeraddräkter till lille Z. Hon köpte dem medans jag var där och hon har fortfarande inte bestämt sig vilken han ska ha. Den ena är en apdräkt med en banan i handen och det andra var en häst. Båda jättesöta!


Men när firar vi egentligen här hemma? Ja, de som firar överhuvudtaget alltså. Det verkar inte finnas en enda dag då man har Halloween här hemma i Sverige, utan det kan vara lite när som helst i slutet på oktober, början på november.

Vi brukar inte fira nåt speciellt, förutom att vi några år har dekorerat lite i framför allt köket, med spindelväv, svart duk, mycket värmeljus m.m Inte så mycket, men tillräckligt för att barnen ska tycka att det är nåt speciellt.


H och en kompis klädde ut sig ett år och knackade dörr, men numer är han alldeles för stor för det! ;)

M jr:s klass har haft maskerad både i 1:an och 2:an. I år verkar det inte bli någon sån. Har faktiskt inte ens tänkt på det överhuvudtaget förrän nu när jag skriver det här!



Av H Sr - 23 oktober 2007 14:44

Är förvånad över hur sams killarna är. För det mesta är de osams jämt (känns det i alla fall som!) och ofta om små skitsaker. Men det händer ibland att de kan vara sams mer än 5 minuter och då är det riktigt trevligt! ;)


 


Just nu sitter de och spelar Playstation. Kanske därför de är sams tänker ni, men jag lovar - det går att vara osams även då!

Idag verkar det dock funka, så då får man vara glad :)




Ovido - Quiz & Flashcards