Alla inlägg den 8 oktober 2007

Av H Sr - 8 oktober 2007 22:06

Nu är den elektriska mus/råttskrämmaren installerad! Återstå att se om det blir liv i luckan här hemma... Förhoppningsvis inser de att det här inte är ett gästvänligt ställe och sticker hem till någon annan, som inte är lika paniskt rädd för dem!


Har för övrigt passat på att länsa skafferiet lite ikväll... gäller ju att passa på! Imorgon när jag vaknar upp börjar ju mitt nya liv. Undrar just hur många jag har?! Det är inte första gången jag börjar ett nytt menar jag ;)

Av H Sr - 8 oktober 2007 21:49

Någon här på bloggagratis.se tipsade om en blogg som var värd att läsas - och hon hade helt rätt!!!

Bloggen är skriven av en 20-årig tjej som har bröstcancer och som alldeles snart ska somna in... sååå sorgligt!! Men vilken styrka! Får en att ännu mer inse vilken hemsk sjukdom detta är och hur viktigt det är att upptäcka de där knölarna i tid!

Hon finns i mina tankar...

Av H Sr - 8 oktober 2007 20:17

Blev sittandes här en stund till. H jr har somnat och M jr sitter och tittar på Simpsons. M stack ut på en löprunda och skulle sen hämta H från träningen. Har ingen lust att göra nåt. Borde egentligen röja lite, men det tar emot att plocka bland grejerna. Den där vidriga varelsen sitter kvar på näthinnan...


M jr har förhandlat sig till att få titta på Simpsons ikväll istället för att ligga och läsa, som han annars brukar göra. Det är svårt det där med tider, men det brukar inte vara några problem med honom, för han är så kvällstrött. Brukar lägga sig vid åtta och läsa, sen somnar han runt halv nio Ibland ännu tidigare.

Annat är det med H! Han skulle nog kunna vara uppe hur länge som helst om man inte sa till honom. Brukar köra honom i säng vid tio ungefär (på skol-kvällar alltså). Sen vet jag att det dröjer innan han somnar, men då ligger han i alla fall! De behöver ju sin sömn också. Och helst ska den ju infalla på den mörkare delen av dygnet...

Av H Sr - 8 oktober 2007 19:55

Det går verkligen troll i det här med möss och råttor nu!! M jr skulle läsa sin läsläxa högt för mig (de läser högt varannan vecka och tyst för sig själva varannan vecka) och av titeln på kapitlet att döma så handlar det om råttor!! Jag ÄR verkligen förföljd... Han får snällt vänta tills pappa kommer hem och läsa för honom istället. Känner att jag inte orkar med mer äckliga saker idag!

Av H Sr - 8 oktober 2007 19:23

Sitter och planerar maten för imorgon... Var ju iväg och vägde mig imorse igen. Märktes rejält att jag tappat all kontroll på sista tiden! Kan ju inte bara skylla på resan, det var ju 3 veckor sen jag kom hem (helt otroligt!) och jag har ju inte direkt tänkt på vad jag stoppat i mig sen dess... Hade gått upp hela 4.1 kg sen jag var där sist, vecka 33! Skäms på mig.


När man ska vara med i Viktväktarna, eller i alla fall när JAG ska vara det, så gäller det att planera! Det funkar inte att komma hem från jobbet med trötta och griniga ungar utan att ha förberett vad man ska ha till kvällsmat. Därför försöker jag planera maten för i alla fall ett par dagar framåt, så det bara är att plocka fram ur frysen på morgonen. Det värsta är ju att ibland så är man ju inte alls sugen på det man har tänkt att äta...


Men nu är det som sagt dags för nya tag och imorgon bitti blir det fil & flingor (All bran) och två smörgåsar med lättost. Inget konstigt med det i och för sig, det är min standardfrukost :)

Till lunch serveras sedan en lagom stor portion fullkornsspaghetti och köttfärssås tillsammans med en blandad sallad. Till detta avnjuts minst ett glas vatten. Middagen består av kokt potatis och några skivor härlig kassler med något gott tillbehör.


Varje vecka man är till ett möte och väger sig så får man litet material. Det brukar alltid vara ett litet häfte med några recept, goda råd och inspiration. Tog dessutom senaste Viktväktar-tidningen och sen får man alltid en checklista, där det är meningen att man ska fylla i allt man äter, för att ha bättre koll.



Numera kör jag med månadsmedlemsskap, vilket innebär att man betalar 350 kr per månad via autogiro, så man behöver inte ha pengar med sig till mötena (vilket annars kostar 100 kr per vecka). Dessutom har man tillgång till checklista m.m på deras hemsida, så där brukar jag fylla i istället.

I avgiften ingår ju också en "lektion" varje vecka. Det sägs att det funkar bäst om man sitter kvar på dessa varje gång och det stämmer säkert. Men det är himla sällan jag har möjlighet att stanna kvar. Oftast är H jr med mig och även om hon är en underbar unge så är det svårt att slappna av och lyssna när man har en 2½-åring i närheten.


Nu gäller det bara att hålla motivationen uppe! Jag VET ju att det funkar, men det gäller ju att man följer programmet, annars lär det ju inte funka... Tar gärna emot hjälp för att hålla motivationen igång :)

Av H Sr - 8 oktober 2007 18:56

Det kom hem en hög snyggingar från frissan, med diverse färger i håret ;)


En alien??


Modern tjej med slingor i håret! Och nej, jag böt inte

tröja på henne inför fotograferingen ;)

Av H Sr - 8 oktober 2007 17:49

Ok, jag åkte åt HELT fel håll när jag skulle tanka idag!!! Passade i på att tanka när jag var till Viktväktarna m.m Var så illa tvungen, annars hade jag fått gå hem med H jr... I alla fall, jag kollade vad det kostade på OKQ8 när jag åkte förbi på vägen till Granngården. När jag sen åker in och ska tanka, på vägen tillbaka (alltså typ 10 minuter senare), så har de höjt bensinpriset med 10 öre!! Långnäsa...

10 öre är ju inte mycket. När jag var in på Bensinpriser.nu visade det sig att om jag åkt till en annan kommun i närheten hade jag kunnat spara 1.20 kr per liter, på samma bolag!! HELT SJUKT!!

Av H Sr - 8 oktober 2007 17:37

M kom hem efter jobbet för att hämta M jr och H jr, sen stack de iväg till frissan. Han hann berätta att det fastnat en mus i fällan under diskbänken inatt!! Jesus Christ, tar det aldrig slut????

Han hade hört den redan i sovrummet, för tydligen hade den fastnat med ena benet i fällan och kom väl inte loss. Den försökte gömma sig under förpackningen med kompostpåsar, men han fick tag på den och nu är den borta. Yes!! Hoppas och ber att den inte har några släktingar som också vill in...


När M kommer tillbaka från frissan ska det minsann bli fart på den där elektroniska makapären! Jag står snart inte ut att bo här om det inte blir bättre!!

Ovido - Quiz & Flashcards