Alla inlägg den 8 oktober 2007

Av H Sr - 8 oktober 2007 17:27

Undrar om jag fått in nåt jäkla virus i datorn??! Har haft datorn på hela e.m och efter maten, när M och barnen stuckit till frissan, skulle jag sätta mig här igen. Då har jag fått ett meddelande att virusprogrammet är avaktiverat?! JAG har då inte fixat detta!!

Provade att stänga av datorn och sätta på igen. Först kom samma meddelande upp, men sen försvann det och då var det aktiverat igen. Här måste göras en genomsökning av datorn! Sagt och gjort, på med virus-programmet och starta en fullständig sökning. Och visst, den söker, men jag tycker inte att det ser ut lika som det brukar... Är det nån mer som haft problem med Telia Säker Surf idag???

Ibland hatar jag datorer...

Av H Sr - 8 oktober 2007 16:05

Nä, va' irriterad jag blir!! Hade sett ut en sån där hög barnstol som H jr skulle kunna ha vid matbordet. Alltså inte en sån där bebisstol där man sitter "fast", utan som en vanlig stol fast högre och mer barnvänlig. Hittade en jättefin på IKEA som gick i samma stil som de köksstolar vi har. Tänkte att den kan vi passa på att köpa i helgen när H ska iväg på innebandy-match. Men nu var jag in på deras hemsida igen och då hittar jag den inte!!! Med min tur så har den väl utgått....

Av H Sr - 8 oktober 2007 15:13

Jag är sugen på att åka på Syfestivalen i Sollentuna 2-4 november. Jag kan absolut inte sy (!!) och är inte intresserad av det heller, men numera är också scrapbooking en del av syfestivalen! Flera företag kommer att vara med och vad jag förstår brukar de ha bra mässerbjudanden också.

Återstår bara att övertala M att det är HELT nödvändigt att åka till Stockholm om några veckor...

Av H Sr - 8 oktober 2007 15:01

H jr sover ju inte middag hemma längre. För det mesta sover hon en stund på dagis, men inte alltid. Det blir ju lite mer intensivt när hon är där - upp tidigt, leka hela dan osv. Så jag har sagt att de kan lägga henne om hon är trött, men vill hon inte sova är det ok. Ofta vill hon tydligen själv lägga sig. Här hemma går det inte att få henne att sova middag längre. Däremot kan hon somna ändå ibland. Ni som följt bloggen vet ju att hon kan somna både på badrumsgolvet, i soffan, i vagnen m.m


Även om hon inte sover, så känns det viktigt att hon får varva ner lite mitt på dan och vila. Ofta sätter vi oss och läser (en hel hög) böcker eller så ligger vi och myser tillsammans. Nu har hon börjat intressera sig mer för det här med tv och film, vilket ju både har för- och nackdelar.

På tv är det Dora och Svampbob som är favoriterna. Bolibompa tittar hon också ofta på, men det beror på vad de visar. Igår hade hon och M jr tittat på tecknad film med Karlsson på taket. Just nu sitter hon och tittar på en film med Byggare Bob, och försöker sjunga med :) Det är ett alldeles lagom program för såna här små. Helt ofarligt! Det finns så många dåliga barnprogram nu för tiden, så jag är glad när de vill se nåt bra!


Av H Sr - 8 oktober 2007 14:30

M jr kom hem från skolan, slängde i sig lite mellanmål och stack iväg till en kompis. Jaha. Jag hann i alla fall träffa honom i 20 minuter ungefär... *skratt*. Han hade haft en bra dag i skolan i alla fall, förutom att det var en kille som knuffat honom och sagt att han hade en bög-linje i handen! Det var en annan kille i klassen som hållt på och pratat om att man kunde spå i händerna, och enligt M jr hade det slutat med att flera i klassen blivit osams. Det blir allt lite stökigt emellanåt fast de bara är 9 år!


Idag ska M jr, H jr och M iväg till frissan. Välbehövligt för dem alla tre! Speciellt luggarna behöver lite ansning... H är väldigt "lättskött" vad det gäller håret. Han bryr sig inte alls i frisyrer och sånt, utan det ska vara så kort som möjligt = lättskött! Så han klipper sig helst hemma med maskin.

M jr pratade sist om att han skulle klippa sig riktigt kort, men när han kom hem igen så hade han bara blivit toppad. Vet inte var det gick fel?! ;)

Den här gången har han inte riktigt bestämt sig, så vi får se vad det blir. H jr får nog en putsning runtom bara och sen brukar luggen behöva klippas ordentligt. Få se om hon vill ha färg eller glitter i håret den här gången, det är lite olika.


Idag kommer H hem också. Ibland känns det som att veckorna han är här går så fort och ibland känns de som evigheter. Nu känns det som att det var länge sen han var här.

Han hade sin första innebandymatch för säsongen igår och den slutade 2-2, såg jag på nätet. Jag får säkert ett referat när han kommer hem sen! Träning ikväll är det också. Det går i ett :)

Av H Sr - 8 oktober 2007 13:15

Att vara förälder är verkligen inte lätt! Det är mängder av beslut som ska tas och man vill ju bara det bästa för sina barn. Ibland funderar man ju om man gör rätt eller fel, men man är ju bara människa.

Aftonbladet har ett test där man kan se vilken typ av förälder man är. Enligt detta test är jag den coola föräldern som softar med barnen:


Den coola föräldern rycker lätt på axlarna medan barnen sliter i varandras hår, river ut innehållet ur skafferiet, leker affär med mormors juveler. Äsch, ingen fara på taket, det där löser sig säkert av sig själv, är ditt motto. Blir du bjuden på musikfestival är det inga som helst problem. Du packar bara ner lite saft och kex i vagnen och rullar dit med ungarna i släptåg. Barnen ska inte få hindra dig att se ditt favoritband - du hindrar inte barnen från att smula sönder alla kexen och pilla in smulorna i högtalarsystemet. För i den här familjen är vi softa mot varann.

Läser: Något som inte handlar om föräldraskap.

Pratar dig varm för: Att våga resa till Burma med barnen.

Skulle aldrig: Flytta till radhus bara för att det är barnvänligt.


Hm, jag vet inte hur mycket av det här som stämmer (tar det med en klackspark)... Visserligen tycker jag också att barnen kan få följa med på det mesta och det är väldigt sällan jag läser nåt om föräldraskap. Däremot skulle jag nog aldrig resa till Burma med barnen! Har ingen högre önskan om att resa dit själv heller för den delen...


Tycker väl kanske att jag blivit coolare med åren och inte hetsar upp mig för småsaker som barnen gör, men det där är ju väldigt olika från dag till dag. Vissa dagar är man hur kolugn som helst och leker med barnen osv., medans andra dagar har man väldigt lite tålamod och blir irriterad. Som sagt, man är ju inte mer än människa...


Här kan du testa vilken typ av förälder DU är!

Av H Sr - 8 oktober 2007 13:04

Så här på hösten är det ju så himla mysigt att kura i mörkret med tända ljus. Doftljus kan vara helt underbart! De bästa ljusen, enligt mig, kommer från Yankee Candle. Där kan man snacka om doftljus! De luktar mycket, jättegott och länge :)



De är ju tyvärr inte så billiga. Ca 275 kr för ett stort, men de räcker länge! Jag är sugen på att köpa ett som doftar jul...

Av H Sr - 8 oktober 2007 12:43

Orkade inte laga nån riktig lunch idag. Allt känns lite olustigt här hemma för tillfället... Hade lite lasagne kvar i frysen som jag värmde till H jr. Själv tog jag några mackor. En vanlig lunch i USA är just mackor. Många gånger är det bara vanlig långfranska som man brer nåt som heter Miracle whip på. Det är en sorts majonnäs kan man säga. De kallar det både majonnäs och dressing. Den är inte riktigt lik vår majonnäs heller. Är betydligt godare och inte lika "dallrig" i konsistensen, utan lite lösare.



Ofta har man också någon form av korv eller skinka på smörgåsen, som oftast är dubbel. Så idag blev det såna mackor, med Miracle whip och medwurst. Jag tog dock inga vanliga chips till maten, som man ofta gör därborta, utan lite tacochips. Jag lär väl passa på innan jag börjar räkna points igen imorgon...


Jag brukar passa på att köpa hem nån burk med Miracle whip och den här gången blev det två lite mindre flaskor, en vanlig och en light. Tidigare har jag köpt en jättestor burk, men det fick bara inte plats... Fick en sån burk av mamma J och pappa N sista kvällen, men den gav jag till J och K ;)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards