Direktlänk till inlägg 17 oktober 2007

Klarar vi oss inte utan dator och Internet?

Av H Sr - 17 oktober 2007 20:47

Imorgon måste jag bege mig till banken. Har några utbetalningsavier att lösa in (tyvärr inga stora summor!) och så måste jag få säkerhetsdosan till internetbanken upplåst! Snart dags att betala lite räkningar och då klarar jag mig inte utan.

De har verkligen skurit ner på öppettider på banken här. Numera är det bara öppet två dagar i veckan! Det gäller verkligen att man inte får några brådskande bankärenden...

För att inte tala om Svensk Kassaservice! De har inte ens ett eget kontor längre. Fast det förstår jag ju i och för sig, stå och betala hyra för lokaler för de få timmar de hade öppet!


Rent generellt verkar det som att samhället mer och mer bygger på att man har dator med Internet hemma och fixar sina ärenden den vägen. Det märks ju ofta på tv också, t.ex på nyheterna säger de ju ofta (eller så står det) att mer går att läsa på hemsidan. Dessutom blir det större och större krav från skolan ju äldre barnen blir, att mer och mer ska skötas via dator. I M jr:s klass har t.ex fröken skickat med en CD hem med ett matteprogram som alla ska installera hemma och sen öva på.


Nu är ju inte det här nåt problem för mig personligen, även om jag känner mig otroligt handikappad om det blir nåt fel på datorn eller Internet-uppkopplingen!! Nej, jag tänker mer på de äldre och andra som inte har dator/Internet. Alla har ju till exempel inte råd med vare sig dator eller Internet. Det kan inte vara lätt för barn vars föräldrar inte har råd, tänk vad de blir utanför i mångt och mycket! Många ungdomar tillbringar ju mycket av sin tid framför datorn och har en stor del av sitt sociala liv där, med chattar, mejl, MSN, Facebook och allt vad det är. Det kan inte vara lätt alla gånger att säga att man inte har dator! Eller Internet...

 
 
Grynisen

Grynisen

17 oktober 2007 20:59

Nu börjar det :-)

http://gryisen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helena

18 oktober 2007 06:02

Jag vet hur det där att vara utan dator känns. I högstadiet började tjatet om att man skulle lämna in datorskrivna grejer. Till slut blev jag så trött på att de tog förgivet att alla hade dator så jag började säga Nejmen, ska du köpa en dator till mig? Vad snäll du är! DÅ blev dem helt paffa och frågade har du ingen? neeeeeej det har jag inte. jaha nähäh..skriv så och så många handskrivna då.

 
Breezie

Breezie

18 oktober 2007 08:07

Nej jag vette sjuttom om jag skulle klara mig utan dator och internet. Fast det är klart det är en vane sak men säga vad man vill så är det ju ganska smidigt.

http://Breezie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av H Sr - 30 juli 2011 18:33

Så var det helg igen. Veckorna går verkligen fort, oavsett om man jobbar eller om man är ledig. Nu har ju jag haft min veckas semester redan och jobbar för fullt igen, men resten av familjen är ju ledig. M har en vecka kvar på sin semester nu och tyv...

Av H Sr - 27 juli 2011 18:01

Som jag skrev har jag ju tagit tjänstledigt från mitt ordiniare jobb som sjuksköterska. Har varit ledig snart ett år. Jag är egentligen ledig pga studier, pluggar engelska på högskolan. Men samtidigt som jag pluggar har jag också startat eget som öve...

Av H Sr - 24 juli 2011 21:38

Oj, det var verkligen länge sen jag skrev något på den här bloggen! Har nästan glömt att jag ens hade en blogg, det har ju gått över 1½ år sen senaste inlägget... Men helt plötsligt så fick jag lust att börja blogga igen. Vi får se hur länge det håll...

Av H Sr - 30 oktober 2009 19:48

Har känt av smärta i armen idag, efter sprutan, men inte alls så illa som endel verkar ha fått det. Sov lite dåligt inatt, vaknade så fort jag låg på armen osv. Så idag har jag varit jättetrött. Men blir det inte värre än så här så tänker jag inte kl...

Av H Sr - 29 oktober 2009 21:06

Här är höstlovet i full gång och t.o.m. snart över. Gud så fort en vecka går!! H har varit hemma hos sin pappa i några extra dagar, men kom hem i tisdags kväll igen. Innebandyträning igår och idag är han hemma hos en kompis. M jr har varit hemmavid, ...

Ovido - Quiz & Flashcards