Alla inlägg den 26 oktober 2007

Av H Sr - 26 oktober 2007 08:43

Från 1 juli nästa år ser det ut som att personalen på skolor och dagis ska skriva intyg när man är hemma för vård av barn. Visst är det bra att man kommer åt fuskare, men jag ser också rent praktiska problem med det här! HUR ska lärarna hinna med detta?? Tänk under vinterhalvåret med alla influensor, magsjukor osv, när över hälften av barnen är hemma och sjuka! Då hinner de inte göra annat än skriva intyg...


Jag har ju väldigt svårt att förstå de som fuskar med vab över huvudtaget. Eller, jag förstår att det måste ha med pengarna att göra, men att dra in sina barn i fusket tycker jag är väldigt lågt! Kan ärligt säga att jag aldrig varit hemma för vab utan att barnen varit hemma sjuka.


Funderar hur det rent praktiskt också ska gå till... antar att fröken kommer att få massor av telefonsamtal från alla föräldrar som vill ha intyg och sen ska alla föräldrar komma och hämta dessa i skolan?! Eller skickas de hem med posten? Eller hem med barnen när de är tillbaka i skolan?

Antar att det inte kommer att bli så att man automatiskt får ett intyg hem heller.


Att FK skärpt sina kontroller kan vi intyga. De senaste gångerna som M varit hemma för vab har de ringt varje gång till hans jobb och dubbelkollat! Vet inte varför de kollar just honom, han har heller aldrig fuskat, men jag antar att de tar stickkontroller. Det är inte bara honom de kollat på hans jobb heller. Tänk vilka personalresurser det går åt att sitta och göra dessa telefonsamtal sen!

Av H Sr - 26 oktober 2007 08:17

Gårdagkvällen var ganska lugn. Grabbarna städade ju sina rum och sen skjutsade jag M jr till träningen, slängde lite skräp, vek tvätt m.m Satte mig sen i soffan med boken jag skulle börja om med (Stieg Larsson), men jag hann bara skumma igenom det jag redan läst (kom ihåg mer än jag trodde) och sen sov jag! Sååå himla trött. Vaknade bara till lagom så jag kunde borsta tänderna och förflytta mig till sängen...


M jr hade fått ett papper om träningsdagen på söndag. Kl.10:00 till 16:00 ska de hålla på. De äter lunch där och slutar med fika. De ska ha med sig både inlines, stavar och löparskor bl.a., så det blir nog lite av varje.

Igår på träningen hade de kört bingo! De fick springa med en bricka i handen och sen förstod jag det som att det satt nummer utefter banan som de fick pricka av på sin bricka. De har verkligen kul och annorlunda idéer tränarna! Håller intresset levande i alla fall :)

Av H Sr - 26 oktober 2007 08:15

Håller på för fullt att leta recept på nånting som vi kan bjuda på till kaffet imorgon. Det blir ju smörgåstårta, så nån vanlig tårta ska det inte vara. Paj känns också lite mycket. Nån cheesecake kanske?! Har ni nåt förslag så tas det tacksamt emot!! :)

Av H Sr - 26 oktober 2007 08:12

Jodå, både M jr och H städade sina rum igår! M jr påpekade att det t.o.m var lite kul!! *chockad* Men det är klart, det är ju roligt när man hittar saker och ting igen...

Återstår att damma, dammsuga och torka golv, så det får vi göra idag.


Sen ska vi åka över till grannkommunen en sväng när pojkarna kommer hem från skolan, för jag kom på en del saker som jag glömt att handla till imorgon, ex. bordsvatten, vin och pappersduk.


Snacka om att det var dimmigt nu på morgonen! Lite bättre är det nu när det börjar ljusna i alla fall. -4 grader just nu. Men visst är det fint med frosten? Får en att längta till snön och julen...

Nu när det börjar bli så mörkt om kvällarna så har vi tagit fram den stora utelyktan. Får premiärtända den ikväll! Ger så mysigt sken. Ska se om jag hittar en pumpa idag också, det börjar ju bli dags att fixa en sån...

Ovido - Quiz & Flashcards