Alla inlägg den 15 november 2007

Av H Sr - 15 november 2007 15:44

Stod inför ett enormt problem idag. Jag gjorde våfflor till middag igår kväll och då hade vi grädde till dem. Nu fanns det en hel del vispad grädde kvar, vad skulle jag göra med den?! Jag kan ju inte bara slänga den... nej, jag får nog ta och baka nåt att ha till den här grädden! Det är väl ingen dålig ursäkt?! ;)


Sagt och gjort, H jr och jag hjälptes åt att baka en kladdkaka här på e.m



När M jr kom hem från skolan så hade vi nygräddad kladdkaka och någorlunda nyvispad grädde att njuta av! Inte dumt en vanlig torsdag! :)



Kladdkaka


Margarin + ströbröd till formen

100 g smör eller margarin

2 ägg

3 dl strösocker

2½ dl vetemjöl

4 msk kakao

1½ tsk vaniljsocker

½ krm salt


Gör så här:

Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter (jag hade 24 cm och det funkar utmärkt). Smält smöret på låg värme.

Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt sedan smöret. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt. Rör ner blandningen i äggsmeten. Rör försiktigt sönder eventuella klumpar. Häll smeten i formen och grädda ca 18 minuter, känn med sticka, det ska vara lite kladdigt.


Av H Sr - 15 november 2007 15:32


Kallgrader har det varit hela dagen. Det är synd att det inte är klart ute dock, såna här mörka kalla vinterdagar är det mysigt att titta på stjärnorna!Jag kan inte många stjärntecken, men Karlavagnen och Orions bälte brukar jag kunna hitta i alla fall!

Men man behöver inte kunna en massa om stjärnorna för att kunna njuta av dem. Det finns inte mycket som slår en kolsvart natthimmel full med små små glittrande stjärnor...

Än har jag inte fått förmånen att se ett riktigt Norrsken, men jag har hört att det ska vara något alldeles extra. Håller ni med, ni som sett ett?


M jr fick en stjärnkikare i julklapp förra året. Vi lyckades väl få syn på månen och lite sånt, men det var faktiskt svårare än vi trodde att använda en sån! Det följde med flera olika linser och det var inte lätt att förstå hur de olika skulle användas. Vi får göra nya försök i vinternatten! :)


Av H Sr - 15 november 2007 13:51


När man ska dammsuga här hemma får man först springa och plocka upp en hel del grejer från golvet. Jag engagerade H jr i detta också, hon är betydligt mer samarbetsvillig än sina äldre bröder kan jag säga! ;)

Bl.a plockade vi upp den här gubben från golvet. Kan ni gissa vart han kommer ifrån?


Precis, McDonald's! Jag vet inte hur många såna här små gubbar och figurer vi har som ligger och dräller överallt. Helst får man inte kasta dem heller... Vi brukar försöka gå på MAX istället när vi nu ska äta på nån snabbmatskedja, tycker det är mycket godare där, men McDonald's är ju oftast mer tillgängligt.


Ofta när jag äter på McDonald's tar jag faktiskt ett Happy Meal! Maten är så himla flottig, så jag tycker det räcker med en sån. Numer får man ju även TVÅ tillbehör (lyxigt värre!) till en sån låda, som man får blanda hur man vill. Så det kan bli både minimorötter och äppelskivor :)

Såklart ingår ju en leksak även när jag köper Happy Meal, så visst bidrar jag till att dra hem alla dessa grejer. Men det är ju ett så enkelt sätt att glädja de små! :)

Ibland har de ju faktiskt lite bättre saker också, som en bok, pysselbok, en mössa eller annat. Så det är ju inte alltid bara skitsaker! ;)

Av H Sr - 15 november 2007 12:44


Ja, det måste ju fortfarande vara sommar i Skåne, eller? Det var nämligen en man som hittat jordgubbar i trädgården! Flera röda bär t.o.m


Jordgubbar är ju himla gott, men det är ju inte direkt säsong för dem nu! Nej, de ska avnjutas på sommaren. Antingen naturella eller så på tallrik med tillbehör. Helst ska det vara vaniljvisp till, men mjölk eller grädde går också bra. Hur vill du ha dina jordgubbar?

Av H Sr - 15 november 2007 12:19

Det fick bli en sväng med dammsugaren i alla fall, stod inte ut att se på eländet längre!

Det blev säkert lortigt extra fort bara för att jag hängt tvätt och vi sprang fram och tillbaka när vi frostade ur frysen igår...


Riset står på kokning. Hittade ju rester från tisdagens middag som jag alldeles glömt igår, så det blir lite kyckling- och bacongratäng till lunch. Till middag får det sen bli makaronipudding. Så bra fantasi hade jag idag... men det är gott i alla fall och nånting som alla här hemma äter. Med Felix ketchup förstås! *skratt*

Fast nu kommer M att protestera när han läser det här och säga att nej, Heinz ska det vara.... ;)

Av H Sr - 15 november 2007 11:29

-1 grad och solen skiner, ser ut som en perfekt vinterdag! Lite synd att vi inte kan gå ut, H jr och jag. Hon skulle säkert uppskatta att rulla runt lite i snön! Hon är visserligen feberfri nu, men det är nog bäst hon stannar inne idag med. Vi blir hemma imorgon också.


Får lite ångest över att vara hemma den här veckan! Jag vet att det inte är nåt att göra åt när H jr är sjuk, men det är ju så mycket pengar man förlorar!! Det är tur att jag redan handlat så gott som alla julklappar i USA redan, annars vet jag inte hur det skulle gå... Dessutom ska vi ju åka ner till Göteborg i början på december.

Det löser sig säkert, men det är så tråkigt när hela lönen försvinner direkt och man får vända på varenda öre... Jag vet, jag ska vara glad att jag har ett jobb, tak över huvudet osv., men ibland känns det i alla fall hopplöst!


Som tur är så har barnen redan allt de behöver i klädväg till vintern: jackor, overaller, skor, mössor osv. Annars är ju det ganska stora utgifter!

Det gjorde ju ett stort hål i plånboken att inhandla all skidutrustning till M jr, men han behövde ju nya skidor. Det är tur att H:s sport är billig - det krävs ju bara klubba och skor. Medlemsavgiften är också betydligt billigare än till skidklubben, som "chockhöjde" sin avgift i år.


Det är bara att hoppas att vi andra håller oss på benen framöver!

Av H Sr - 15 november 2007 11:13


I helgen, 16-18 november, äger Fotomässan 2007 rum på nåt som heter Factory, i Nacka Strand. DET skulle vara kul att gå på!! Se en massa proffsiga foton, se lite roliga prylar och kanske lära sig massor?! Åh... tänk om man hade vetat det tidigare och kunnat planera in det! Tror inte att jag kan locka med mig M till Stockholm bara för det här...

Nån annan som ska dit?

Av H Sr - 15 november 2007 11:07

Såhär inför jul tycker jag det är himla mysigt att titta på filmer som ger en den rätta julstämningen. Har ni några bra tips på såna filmer?

Själv tycker jag att Polarexpressen är mysig :)


Jul

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards