Direktlänk till inlägg 29 augusti 2008

En smärre chock!!

Av H Sr - 29 augusti 2008 10:47

I tisdags när jag kom hem efter kvällsskiftet fick jag en stor överraskning!! M berättade att samma morgon hade han och M jr tittat i tidningen under frukosten, och bl.a sett husannonser i X (som ligger kanske 2-2.5 mil härifrån). Då säger M jr: "Dit ska ju H flytta med sin pappa". Nej, tänkte M, det kan väl inte stämma. Men jo, sa M jr, det hade han fått reda på när han och H varit med farfar en dag innan skolan började. Sen hade M frågat H vid middagen om det här stämde och det gjorde det!


H var ju fortfarande vaken när jag kom hem vid 22-tiden, så jag frågade honom om det var sant att de skulle flytta till X. Och ja, det var det! Tusen frågor sköljde ju igenom huvudet på mig. När? Var? Varför? Hur blir det med skolan? När blev det bestämt? osv. 

Det visade sig att det varit bestämt i några månader - MÅNADER! Och hans pappa har inte ens bemödat sig att tala om det för mig!! Har jag inte sagt det? frågade H, ungefär som att det var hans fel att han glömt av att berätta. Det är väl inte HANS sak att berätta en sådan stor förändring?! Men jag är ju inte direkt förvånad, för så här är det ju hela tiden...


Hans pappas svärfar har ett hus i Y (som ligger ytterligare någon km bort), men han planerar tydligen att flytta till Thailand och då ska de ta över hans hus. Enligt H ligger det kanske ett år framåt i tiden, men tills dess ska de alltså flytta till en lägenhet i X. De tycker att det blir för dyrt att bo kvar här (de bor i en hyreslägenhet med kallhyra) och anser tydligen att de hellre flyttar till X i väntan på huset.


Men hur blir det då med H? Skolan? Ska han fortsätta bo varannan vecka? Hur blir det med kompisar? Innebandyn? Jo förstår ni, det berättade H för mig. Han ska efter flytten (som tydligen ska bli i oktober) bo mer hos mig. Bara bo hos sin pappa någon helg ibland och lite på loven. Jaha?!!? Ingen blir ju gladare än jag, kan jag ju säga!! Men man blir ju mäkta förvånad (eller det blir jag väl egentligen inte, mer förbannad) över att hans pappa inte behagar lyfta på telefonen och ringa till mig för att berätta det här!! Det är ju en ganska stor förändring, både för H och för oss, något som jag tycker att jag i allra högsta grad borde bli informerad om av honom, och inte av H!! Hur han har tänkt sig att lösa det hela rent praktiskt har jag ingen aning om. Hur ofta har han tänkt sig att H ska komma dit? Ingen aning. 


Jag kan ju inte låta bli att förundras över varför man väljer att flytta till en lägenhet i X (i väntan på huset) istället för att ta en billligare lägenhet här, och kunna få ytterligare ett år eller så tillsammans med H varannan vecka... Men samtidigt är jag som sagt inte ett dugg förvånad, för helt klart är det H som kommer sist i hans pappas nya familj! Det är inte första gången de har visat det.


Har försökt prata med H och luska om hur han känner inför det här. Genast fick jag svar som: Det blir billigare. Jag får större rum. Jag är ju så stor... Helt klart inte hans egna ord!! En 14-åring ska väl inte bry sig om ifall det blir en lägre hyra?!

Talade om att jag vill veta hur HAN känner det, hur han känner inför att inte bo hos pappa lika mycket. Han säger att det är ok, han är ju så stor nu. Stackarn! Han vill inte vara till besvär!! Försökte få fram till honom att han måste säga till om han inte är ok med det här.


Ja, så nu får vi se vad som händer hädanefter. Om hans pappa behagar ta kontakt med mig för att informera och försöka lösa det rent praktiska, eller om han tänker låta H vara budbärare... 


För H:s skull så hoppas jag innerligt att han får fortsätta ha kontakt regelbundet med sin pappa i framtiden. Jag kan ju dock se redan nu, att det kanske inte kommer att bli så ofta han åker dit, med tanke på hans innebandy, kompisar osv. Sen vet jag ju sen tidigare att hans pappa knappt hör av sig (oftast inte alls) de veckor H är här och hur ska det då bli när de har flyttat???


 
 
Rospiggen

Rospiggen

29 augusti 2008 11:26

Men alltså, oavsett hur er situation ser ut och hur er kommunikation båder ser och har sett ut spelar det ingen roll - det som gäller barnen ska man kunna prata om, tycker jag. Det verkar du också tycka för det innebär ju en jättestor förändring som du behöver processa för egen del osv.
Ja, precis, studielånet ska ju betalas av.

http://www.metrobloggen.se/piggen

 
Filifjonkan med egen kupe

Filifjonkan med egen kupe

29 augusti 2008 11:39

Godmiddag Ja du sådant där är tråkigt nr den ena parten skaffar ny familj och da tidigare barnen får fara fram och tillbaks mellan 2 liv så att säga De måste ju känna sig rotlösa då, För all del visst finns det ställen där det fungerar bra men de tär ovanligt är man 14 år är man fortfarande liten och behöver både en far och en mor, Men det verkar som de flesta manliga inte tar in det så djupt. Alltid kommer barnen ikläm när man delar på sig, Men det är ju väl att du ser honom ordentligt så han har fullt stöd hos dig ialla fall.Han har en fast trygg punkt hos dig och det betyder ju jättemycket,
Man strider för sina barn som en tigrinna om det behövs ungefär,,, Bra gjort att du håller i. En trevlig helg till er

http://filifjonkan-se

 
Birgitta

Birgitta

29 augusti 2008 12:18

Ja du...det är verkligen tragiskt när barnen kommer i kläm. Man måste kunna kommunikera!Har stor erfarenhet av detta tyvärr... och har skrivit lite om det i bloggen.

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Ewa

Ewa

29 augusti 2008 15:09

Stackar H som alltid hamnar i mitten!
Hans far är ett egoistiskt pucko.
Så det så!

http://fundringar

 
Grynisen

Grynisen

29 augusti 2008 16:09

Alltså det känns ju nästan som pappa väljer bort H!? Det är den magkänslan jag får...

Och stackars H sen då, billigare hyra, vill inte vara till besvär osv... Vad har han för pappa egentligen. Sånt här blir jag så arg på...

Tur att han har en bra mamma och familj där han kan känna sig trygg iaf

Man slutar aldrig att förvånas över saker

http://grynisen.bloggagratis.se

 
Mia

Mia

30 augusti 2008 19:01

Jag blir så ledsen att läsa när en vuxen person beter sig så omoget, på det här viset. Så massa onödigt bekymmer för stackars H, som inte vill vara till besvär. Hur svårt kan det vara att informera och kommunicera med sitt barns mor? Dock har han ju er som trygghet, och det måste vara skönt för honom.
Tycker nog det är alldeles för mycket ansvar att lägga på en 14-åring att han ska berätta om det. Fegt av pappan, men kanske han inte vågar ta någon diskussion. Jävligt tragiskt att H verkar vara lite på undantag i den nya familjen...

http://winyan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av H Sr - 30 juli 2011 18:33

Så var det helg igen. Veckorna går verkligen fort, oavsett om man jobbar eller om man är ledig. Nu har ju jag haft min veckas semester redan och jobbar för fullt igen, men resten av familjen är ju ledig. M har en vecka kvar på sin semester nu och tyv...

Av H Sr - 27 juli 2011 18:01

Som jag skrev har jag ju tagit tjänstledigt från mitt ordiniare jobb som sjuksköterska. Har varit ledig snart ett år. Jag är egentligen ledig pga studier, pluggar engelska på högskolan. Men samtidigt som jag pluggar har jag också startat eget som öve...

Av H Sr - 24 juli 2011 21:38

Oj, det var verkligen länge sen jag skrev något på den här bloggen! Har nästan glömt att jag ens hade en blogg, det har ju gått över 1½ år sen senaste inlägget... Men helt plötsligt så fick jag lust att börja blogga igen. Vi får se hur länge det håll...

Av H Sr - 30 oktober 2009 19:48

Har känt av smärta i armen idag, efter sprutan, men inte alls så illa som endel verkar ha fått det. Sov lite dåligt inatt, vaknade så fort jag låg på armen osv. Så idag har jag varit jättetrött. Men blir det inte värre än så här så tänker jag inte kl...

Av H Sr - 29 oktober 2009 21:06

Här är höstlovet i full gång och t.o.m. snart över. Gud så fort en vecka går!! H har varit hemma hos sin pappa i några extra dagar, men kom hem i tisdags kväll igen. Innebandyträning igår och idag är han hemma hos en kompis. M jr har varit hemmavid, ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards