Alla inlägg den 10 augusti 2008

Av H Sr - 10 augusti 2008 22:07

Ringde till H vid 21:30, ville stämma av inför morgondagen då han äntligen kommer hem igen! Visserligen har han varit här flera gånger och även sovit över ett par gånger, under sin "pappavistelse" på 3 veckor, men nu börjar den vanliga lunken igen med varannan vecka.


I alla fall, jag försökte ringa på hans mobil först, men fick bara "Abonnenten kan inte nås..." Så då ringde jag hem till hans pappa istället. DET var nog inte populärt! H nästan viskade när han svarade och påpekade "Vad sent du ringer!"... Öh?! Han är ju inte direkt kvällstrött.


Men nej, felet var att de små barnen låg och sov... Ja jisses, här bor de i ett radhus med två våningar och man kan inte ens ringa halv 10 på kvällen?! Herregud, det är väl bara att se till att man inte har telefonen i barnens sovrum?? Nu förstår jag verkligen att han inte tordes ringa hem sent till pappa när han skulle sova kvar här... inte klokt!!! (Har förresten talat om för H ett otal gånger att HIT får han ringa närsomhelst, även om det är mitt i natten! Tänk om det är viktigt, har hänt honom nåt?!)


Fast sådär blir det när man tassar på tå runt de små. Det var vi väldigt noga med när barnen var små, normal ljudnivå och inget tisslande och tasslande och viskande. Herregud, man måste ju kunna leva på kvällarna när barnen har lagt sig också!

Vi har alltid haft radio eller så på när de skulle sova som små bebisar, allt för att de skulle vänja sig vid ljud. Men så störs de heller inte av om telefonen ringer sent på kvällarna, om det ringer på dörren, eller om man har högt ljud på tv:n osv. SÅ skönt!

Av H Sr - 10 augusti 2008 22:03

Det var roligt att få följa med och se den blivande lägenheten! Den var jättemysig. En tvåa är det. Originalgolvet i trä (plankor) var framme i hallen och köket, kan nog bli riktigt fint om man slipar och oljar eller laserar!

Hela tre förråd finns till lägenheten, varav ett riktigt stort vindsförråd, inte illa! 

Där kommer hon säkert att trivas! Det ligger i ett mycket lugnt område, ingen genomfartstrafik, lite lummigt, några villor i närheten.

Återstår att se när flytten kan bli av. Senast 1/10 får hon lägenheten, men det kan bli tidigare också, vilket hon hoppas på. 

Av H Sr - 10 augusti 2008 22:01

Jag kan säga att ostkakan blev sådär. Den var lite smaklös, även om den var god. Däremot blev den väldigt vattnig i botten. Kanske man ska låta keson rinna av i ett kaffefilter eller nåt först?!

Rekommenderar att man gör dubbel sats om man är fler än två som ska äta också.


Av H Sr - 10 augusti 2008 17:48

Ikväll ska jag följa med min mamma som stöd, när hon ska skriva kontrakt på en lägenhet. Hon har bestämt sig för att sälja huset och istället flytta in till stan. Huset blir för stort, det blir mycket att sköta när man är själv och speciellt då med snöskottning, gräsklippning osv. Dessutom är det ju inte billigt att bo i en villa helt själv. 


Samtidigt som jag tror att hon tycker att det ska bli skönt, så är det nog inte så himla lätt. Hon har bott i huset sen det byggdes (byggt av pappa, morfar och farfar) för 36 år sen... 

Jag hoppas att hon inte kommer att känna sig alltför instängd i en lägenhet. Visserligen kommer hon att ha en liten balkong, men det är ju inte samma sak som att kunna sätta sig ute i trädgården och läsa.


Huset stannar dock i familjen, för det är min bror och hans tjej som har köpt det, så det tycker mamma är skönt. Men det blir ju ändå lite annat. De har planerat en del förändringar t.ex


Själv tycker jag också att det känns lite jobbigt faktiskt. Det är ju ändå huset jag har växt upp i och som det känns att man åker HEM till. Den känslan kommer nog inte att bli densamma i fortsättningen.

Även om man fortfarande kan åka hem till mamma, så blir det ju inte samma sak... Lite sorgligt. Samtidigt tycker jag det är skönt för mamma, som slipper slita så. Nu får hon mycket mindre att städa, mer tid över till annat. Slipper klippa gräs och skotta snö osv. 


Av H Sr - 10 augusti 2008 17:43

Det är nog inte hur lätt som helst att få till det här med lchf. Jag vill inte pracka på resten av familjen den här kosten, men det blir nog så att vi äter det mesta lika, sen får de lägga till potatis, ris, pasta, bröd osv. M har dock funderat lite på om han också skulle prova lchf, men än har han inte kommit till skott...


Jag tror dock att det krävs en del planering för att ro detta i hamn! Speciellt nu när man börjar jobba igen och det ska gå så fort som möjligt. Så det bästa vore ju om man kunde komma sig för att göra en matsedel. Än har jag inte börjat på nån, men jag ska försöka komma på några idéer ikväll har jag tänkt. 


Hur gör ni andra som kör med lchf? Äter resten av familjen samma som er? Gör ni matsedlar?

Av H Sr - 10 augusti 2008 17:41

Fick den här på mejlen...


Av H Sr - 10 augusti 2008 17:36

Ostkaka blir det till middag idag. Hittade receptet på nätet (minns tyvärr inte var) och det är perfekt för den som kör lchf! Återstår att se hur det smakar ;)


Ostkaka


250 g keso

2 ägg

1½ dl vispgrädde


Gör så här:

Blanda alla ingredienser och häll i en ugnssäker form. Tillaga i ugnen, 175 grader, ca 45 minuter. 

Av H Sr - 10 augusti 2008 17:34

Man ska ju inte ropa hej...  Efter mat och allt så tog jag en dusch. När jag sen fixade håret, stod och blåste med hårtorken, så blev jag helt slut och fick lite hjärtklappning, trött i ryggen... men nu känner jag mig ok igen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards