Alla inlägg under augusti 2007

Av H Sr - 8 augusti 2007 15:29

Idag har det verkligen varit omväxlande väder! Sol, varmt, mulet, regn... Blev riktigt kvavt en stund mitt på dagen. Tydligen skulle det kunna bli åska idag, få se om det stämmer.


Inte blev det städat i scraphörnan igår inte... blev sittandes vid datorn istället! Tänk vad det är lätt att bli fast där ibland. Satt och letade runt bland amerikanska webshopar för scrapbooking. Självklart lär man ju passa på att handla när man ska dit och jag har fått tipsat att det är billigare att beställa över nätet, sen få det skickat dit man ska. Man tjänar på det jämfört med att handla i affärerna.

Hittade en affär som jag ska försöka lägga in en beställning på, Joann. Verkar billigt, plus att de hade rea på en massa saker. Inte helt fel :)


Av H Sr - 7 augusti 2007 13:47

Usch och fy va' varmt det är!!! Egentligen borde man ju vara glad att solen och värmen äntligen är här, men just nu känns det mest jobbigt! Vi håller oss i skuggan här hemma.

Jobbade in lunchen idag, så jag kunde gå hem redan 12:30. Inte helt fel. Hämtade upp barnen och sen blev det lunch. Barnen hade ju redan ätit lunch, så för dem blev det varsin glass istället. Men det var ju inget de protesterade emot precis :)


Ikväll ska jag försöka få ändan ur vagnen och städa i min pysselhörna. Tidigare i år gjorde vi om våran klädkammare i hallen till pyssel/scraphörna. Jag målade väggar och hyllplan, M skruvade och snickrade allt på plats - lite teamwork :)

Just nu har jag bara lagt in alla grejer på skrivbordet och golvet, har inte haft nån lust att sitta där alls på hela semestern. Men nu känner jag att jag måste röja upp därinne! Kanske kan det t.o.m bli lite skapande...



Av H Sr - 6 augusti 2007 20:17

Med tanke på hur varmt det varit idag så passar väl denna artikel från Aftonbladet bra som en påminnelse om att inte lämna barn eller djur i bilen!! http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1135046,00.html

Den mamman verkar ju inte ha varit fullt frisk i och för sig, men det är ändå tänkvärt!

Av H Sr - 6 augusti 2007 19:56

Jodå, det blev en promenad i morse! Kl. 06:30 knallade jag och H jr iväg. Eller rättare sagt, jag knallade och H jr satt i vagnen. Annars har vi nog inte varit framme förrän vid 8... Jag hann alldeles lagom till jobbet, var där strax före 7.


Det tog väl lite längre tid än vanligt att lämna henne på dagis idag. Dels var det ju första dagen efter att ha varit ledig över 7 veckor, men det var inga större bekymmer. Hon blev inte alls ledsen eller så, vilket hon i och för sig nästan aldrig varit!

Det som tog mest tid var att tala om för fröken hur de nya toalettvanorna ser ut, att hon nu kan kissa på pottan osv. Vilket visade sig ha funkat jättebra när jag sen kom och hämtade henne! Skönt. Visserligen hade hon gjort lite annat i byxorna istället, men sånt får man ta ;) Har inte lärt sig att fixa det på pottan/toaletten riktigt än, men det kommer.


Hon verkade i alla fall väldigt nöjd över att ha varit där, trots att det var väldigt få barn. Förstår inte att det är så många som är lediga, det går ju massor av barn på dagis!

Storebror, M jr, var också nöjd med sin dag på fritids. Han hade ju inte sett fram emot det direkt, men dels var en av hans kompisar där, dels blev det en rätt kort dag och sen tyckte han faktiskt att det var rätt så skönt när det inte var så mycket barn.


Varmt har det ju varit idag också! Nästan för varmt... *skratt* Aldrig är man nöjd! Det blev lite jobbigt att hämta barn hit och dit, så det var skönt att få komma hem och sätta sig i skuggan med en Piggelin efter det!

Få se om det kan bli en stund i hängstolen här på kvällskvisten.


H jr och jag hämtade M på jobbet och var över till grannkommunen en sväng. Jag var till VV, -0,4 kg. Inte mycket! Borde ha varit mer så mycket som jag kämpar, äter rätt, motionerar osv. Vet inte vad som är fel?! Passade även på att göra lite inköp på Lidl, bl.a kräftor. Det är ju så himla gott!! Och denna vecka hade de erbjudande på just det, ett paket (1 kg) för 49,90 kr. Då var jag ju bara tvungen att köpa några paket! Jag älskar kräftor och M jr tycker också att det är gott, medans H inte äter det alls och M tycker att det är ok.

Av H Sr - 6 augusti 2007 19:49

Vecka 32
Gröna fingrar


Vad har du mest av; blomväxter eller gröna växter utan blommor, har du någon favorit?

Vi har mest gröna växter hemma. Har bara blomväxter i köksfönstret och sovrumsfönstret.

Favorit... tycker porslinsblommor är himla fina, men jag har ingen själv.


Har du balkong, trädgård etc. där du odlar något själv, vad? Om inte, skulle du vilja odla, vad/varför inte?

Trädgård har vi, men det är mest M som sköter om den. I år har vi inte odlat något själva, förutom att M satte lite potatis i en stor kruka.

Hallonbuskar har vi ju förstås, men de fanns redan här när vi flyttade in. Känner inte att jag skulle vilja odla mer än kanske lite kryddor, som gräslök, basilika osv.


Vilka växter tycker du är lätta/svåra att hålla levande?

*skratt* Alla är svåra!! Speciellt om man glömmer att vattna... Nej, men såna här garderobsblommor/växter är ju inte så svåra. Vet inte vad de heter på riktigt. Däremot tycker jag alla blomväxter är svåra. Vet inte hur många man fått vid födelsedagar osv., men alla dör ganska snart...


När du köper växter till dina fönster, hur tänker du då?

Oj, vi har samma gamla växter mest... Det är väl bara till köksfönstret det blir lite nytt, när de gamla dött! Sen blir det julstjärnor till advent förstås. Jag köper nog mest det som är fint, tänker inte på nåt annat speciellt.


Anser du att du har gröna fingrar? Varför/varför inte?

NEJ, absolut inte!! För det första har jag inte det intresset. Sen är jag dåligt på att komma ihåg att de små liven ska ha vatten lite då och då.

Av H Sr - 5 augusti 2007 19:46

Idag har det ju varit riktigt varmt och skönt! Så varmt att jag inte ens ville sitta i solen, har försökt hålla mig i skuggan.

Vi gick en kort promenad på förmiddagen. Tog dock en hel timme, då H jr absolut skulle gå själv en stor del av vägen.



Efter lunchen jobbade M lite i förrådet med att sätta ihop hyllor. M jr lekte med sin kompis H och de åkte fram och tillbaka mellan sina hus. Här hoppade de i poolen en stund på eftermiddagen.

H jr och jag tog det mest lugnt på altanen. Jag läste några kapitel i boken jag håller på med ("Linda - som i Lindamordet") och H jr passade på att äta hemmagjord isglass.



Nu ikväll har vi grillat fläskkotletter och ätit cole slaw. Sen blev det dusch för både H jr och M jr. Har packat ihop kläder till imorgon. Få se om jag tar bilen eller går till dagis med H jr imorgon. Det beror på hur tidigt jag kommer upp! Tänkte jag skulle försöka gå med henne dit varje morgon, men då måste vi komma iväg vid 06:30 och det är jag inte så säker på att vi hinner ;)

M och M jr ska cykla imorgon. De är så duktiga att hålla igång. Jag är riktigt imponerad av M faktiskt. Han springer flera gånger i veckan och nu blir det oftast en runda runt sjön! Vet inte riktigt hur långt det blir, men en 7-8 km måste det allt bli. Önskar jag hade hälften av den energin!!

Av H Sr - 5 augusti 2007 10:39

Ännu en härlig ledig dag framför sig!! Ser ut att bli fint väder idag, även om det blåser en del. Men temperaturen är redan uppe i 21.5, så det får man vara nöjd med denna sommar!

Dagen började med en lång frukost tillsammans. H jr tycker väldigt mycket om pålägg! Hon ska ha än det ena, än det andra på sina smörgåsar. Idag blev det både lättost, kaviar och vanlig hårdost... inte direkt vad en annan skulle komma på!



När hon väl gjort iordning sin smörgås, så tror ni hon åt upp den då?? Nej, inte mer än några tuggor... Hon har verkligen blivit sämre på att äta. Har tidigare varit jätteduktig, men nu äter hon sällan upp sina portioner. Är inte så orolig över det dock, de äter ju när de är hungriga. Dessutom äter hon fortfarande välling morgon och kväll, så hon svälter ju inte!


Idag är sista dagen på M:s semester. Så imorgon ska vi iväg allihopa, till jobb, fritids och dagis. Det brukar bli ett helt projekt första dagen, innan man kommit in i den vanliga lunken igen. Dessutom måste vi ju packa ihop en massa ombyteskläder, regnkläder osv. ikväll som ska med barnen imorgon.

M jr vill verkligen inte till fritids, speciellt inte nu när det fortfarande är sommarlov. Men vi tycker att han är lite för liten för att vara själv hemma hela tiden. Däremot kanske han får prova att vara hemma en dag själv, när jag slutar kl.13 eller så, bara för att få känna på. Vi får se hur det går :)



Av H Sr - 4 augusti 2007 20:43

Svärfar ringde idag och undrade om vi ville ha deras gamla trädgårdsmöbler, ett bord med fyra stolar. De hade köpt nya och skulle göra sig av med dessa. Vi har redan möbler på altanen, men dessa skulle man ju kunna ha ute på gräsmattan. Så det blir nog så att vi tar över dem...


H jr och jag var över till mamma en stund på eftermiddagen. Det har ju varit så fint idag, men när vi satt ute där och fikade så gick solen i moln. Då blev det allt annat än fint! Det är ju bara solen som värmer.

Vi höll ut dock. H jr ville så gärna gunga, så vi fick turas om att ge henne fart. Sen när hon hade gungat länge och väl så lyfte vi ner henne igen. Vad gör hon då? Jo, hon hämtar en trädgårdsstol och släpar bort den till gungställningen, klättrar upp i stolen och vidare över i gungan. Sen sitter hon där och ropar "Fart!" ända tills nån kommer och gör fart. Då såg hon så himla nöjd ut! Detta trix funkade en gång med oss och sen en gång med kusinen L som kom förbi, men sen var det stopp! Dags att åka hem.


Mamma har skaffat bredband!! Det trodde jag väl aldrig! Faktum är att hon har haft det ett tag, men vi har inte fått hennes gamla dator att funka. Men nu hade hon fått övertagit en gammal laptop som bott hemma hos min systers familj, så nu har hon bredband. Inte illa för nån som är nästan 60!

Dock kände hon sig väldigt osäker och lite rädd för att trycka på olika knappar, "Tänk om jag förstör nånting?!" Vi får nog ha lite kurs ;)


När vi kom hem därifrån så hade M klippt gräsmattan och M jr hade kommit hem efter en heldag hos sin kompis H, där han för första gången i sitt liv hade fått smaka sushi! Helt ok tyckte han, förutom sjögräs, det var ingen hit.

Vi grillade kycklingfiléer ikväll och hade klyftpotatis till det. Eller rättare sagt, jag åt klyftpotatis och övriga åt en sorts pommes frites med morötter, som ser ut som bokstäver. Finns på Willys! Både M och barnen gillar dem. Själv har jag aldrig provat, men de ser lite skumma ut med sin orange färg :)


M och M jr tittar på Sommarkrysset, H jr har somnat. Själv blev jag sittandes här vid datorn. Känner mig så trött ikväll. Blir nog en stund framför tv:n, men sen tidigt i säng.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards