Alla inlägg den 11 oktober 2007

Av H Sr - 11 oktober 2007 11:12

Idag damp det där förseningsintyget ner från SAS! Imponerad att det gick så fort... ;)

Nu ska jag slänga mig på telefonen till försäkringsbolaget!

Av H Sr - 11 oktober 2007 10:40


På Sockerberoende.se finns mer att läsa om just sockerberoende:


"Kombinationen av svängande blodsocker, låg halt av betaendorfin (som bland annat styr självkänslan) och låg halt av "må-bra-hormonet" serotonin får oss att må både fysiskt och psykiskt dåligt.

Att i det läget orka med att hålla diet eller motionera är ofta omöjligt. Hurtfriska kommentarer om att ta sig i kragen och börja motionera är grymt mot en sockerberoende. De visar bara att den som säger det inte begriper hur det här fungerar – vilket i och för sig är begripligt eftersom hans/hennes egen kropp inte alls reagerar på samma sätt."


Oj, oj, oj... Detta känns igen sååå väl!!! Tänk att det finns ord för sånt som jag känner...

Av H Sr - 11 oktober 2007 10:27

Det är verkligen kämpigt det här med att låta bli sötsaker i alla former! Jag börjar på allvar tro att jag är helt sockerberoende. Hittade denna definition på Wikipedia:


"Sockerberoende är ett beroende av socker i alla dess former samt snabba kolhydrater då de omvandlas till socker väldigt snabbt i kroppen. Beroendet är dock omtvistat bland svenska läkare och det har inte fått officiell status som en sjukdom.

Vissa räknar med att upp till 75 % av alla människor har en medfödd, ärftlig känslighet för socker och snabba kolhydrater och av dessa är ungefär en fjärdedel extra känsliga. För den gruppen kan socker vara lika beroendeframkallande som kokain eller heroin.


Man kan använda dessa screeningfrågor för sockermissbruk eller sockerberoende. Att tänka på är att "sötsaker" går att byta ut mot bröd, flingor, pasta, frukt, läsk och dylikt.


  • Har Du, under senaste året, någonsin ätit mer "sötsaker" än du tänkt dig och/eller fortsatt använda "sötsaker" när du inte tänkt dig det?

  • Har Du, under senaste året. försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket "sötsaker"?

  • Har Du, under senaste året, känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med "sötsaker"?

  • Har någon, under senaste året, till exempel familj eller vänner, klagat på hur mycket eller när du äter "sötsaker"?

  • Har Du, under senaste året, någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall få äta eller köpa "sötsaker"?

  • Har du, under senaste året, någonsin använt "sötsaker" för att lindra känslomässigt obehag såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?

Svarar man "ja" på 4 eller fler av frågorna är risken stor att man har utvecklat ett missbruk eller beroende."


Jaha ja... då måste jag säga att risken är MYCKET stor att jag är sockerberoende... Det blir verkligen som en drog! Känner ett enormt behov, bara måste ha. Kommer på att jag måste till affären och handla nånting annat och då kan man ju samtidigt passa på att köpa nåt gott...

Hjälp!

Av H Sr - 11 oktober 2007 10:23

Har letat runt lite mer efter frisyrer och hittat några fler som jag tyckte om:







Det finns hur många som helst....

Av H Sr - 11 oktober 2007 09:26

Jaha, det blir en dag hemma med sjukt barn idag. H jr hade 37,7 i temp. Visserligen är det ingen hög feber, men ändock. Dessutom brukar hon ligga under 37 i normaltemp. Hostar lite emellanåt och det hörs ända ner i bröstet. Så det är lika bra hon får vara hemma!


Har ringt och talat om att jag inte kan åka på mötet i e.m Hoppas det löser sig ändå. Kanske blir protester från högsta hönset, men inte mycket jag kan göra åt det! Tycker inte att jag behöver ha dåligt samvete heller, för egentligen är det inte MIN grej. Såg att de flesta kommuner skickar sina MAS:ar osv. MAS innebär medicinskt ansvarig sjuksköterska och det är nåt som alla kommuner har. Hon har liksom det övergripande ansvaret för vården i kommunen.

Jag lär mig lite av min vän Å, som jobbar på att säga nej och inte ta åt sig så mycket, ha dåligt samvete osv. Jag har lång väg att gå där!


Mejlade chefen att jag inte tänker ta vab (vård av barn) då jag bara har ett par timmar kvar att göra den här veckan och det räknar jag med att kunna göra under dagen/kvällen när H jr vilar eller sover. Få se vad hon säger om det...

Av H Sr - 11 oktober 2007 08:09

Hittade detta på Scrappiz och visst stämmer det?! *skratt*



KVINNLIG SJÄLVSÄKERHET

I takt med att vi blir äldre ökar vi i vikt.
Detta beror på att vi ackumulerar mycket kunskap i huvudet.

Men klart, någon gång finns inte mer plats för så mycket information i vår lilla huvud.
Då börjar informationen att fördela sig över resten av vår vackra kropp… Och nu förstår jag allt!

Jag är inte överviktig!!

Jag är inte tjock!!

Jag är lärd!!

MYCKET lärd!!



Av H Sr - 11 oktober 2007 07:57

Visa att du inte accepterar ungdomsvåldet som bara ökar, tänd ett ljus!



Aftonbladet samlar in namnlistor som de överlämnar till Anton Abele som kämpar mot gatuvåldet. Bra gjort!

Av H Sr - 11 oktober 2007 07:50

God morgon! Här är det kallt, -2,5 grader (har varit ner på -5 inatt) och fullt med frost ute. Det blev mössor och vantar på imorse. M jr hade stämt möte med en klasskompis på morgonen, de skulle ta sällskap till skolan.

H jr känns lite halvvarm, har hostat en del inatt, så jag ska kolla tempen på henne sen. Just nu sitter hon och myser under filten och tittar på Dora, så det är bäst att inte störa. ;)


Skulle ju åka på möte idag, men vi får se hur det blir med H jr. Om hon ska vara hemma så blir det jag som vab:ar. Inte för att M har nåt emot det, men de har så himla mycket på jobbet just nu, så jag känner att det är min tur. Han bara skrattar när man frågar hur han haft det på jobbet en dag, det är helt kaos! De skulle behöva ta in fler anställda, men det finns inte kompetent folk att få tag på! Så de sliter på... Har inte världens bästa chef heller och det gör ju inte saken bättre!

Ovido - Quiz & Flashcards