Alla inlägg den 21 mars 2008

Av H Sr - 21 mars 2008 17:20

Bara slappande har det blivit idag som sagt. Mest suttit i soffan framför datorn... Vi har fikat lite på e.m och snart är det väl dags för mat. Fläskfilé och Twisters (skruvade kryddade pommes frites, kanongoda!) blir det till middag idag.


M jr har lekt med sin kompis K hela e.m De har varit ute och cyklat, letat tomburkar som de planerar att panta så småningom (de måste ju leta på några fler först!) och nu har de kommit in. Det är verkligen kallt därute idag, snöar av och till, blåser kallt. Jag tycker de har varit duktiga som har varit ute så länge i det här vädret!


H jr pular på med sitt. Hon och M har haft sagostund, hon har tittat på Dora och lekt. Just nu springer hon omkring med en påskpinne som hon gjort på dagis, som är såå fin! Det tycker hon med :)

Av H Sr - 21 mars 2008 15:19

Nu jobbar jag ju själv inom vården, men inte inom akutsjukvården. Men man blir ju nästan lite mörkrädd när man hamnar där som patient själv och ser hur det går till!

Nu var ju inte jag i någon akut fara igår, men på hela kvällen som jag låg på akuten, så kom det bara in en usk:a en gång och frågade hur jag mådde - och det var när hon kom in för att tömma papperskorgen!


Visst, de hade tagit fram en ringklocka och så, men vad är det som säger att man inte ligger där och tuppar av?? Själv är man ju noga med att titta till sina dåliga patienter titt som tätt, så jag har lite svårt att förstå detta. Att det bara skulle vara tidsbrist tror jag inte riktigt på, för flera ggr hörde man hur de stod därute i korridoren och skrattade och pratade...


Det låg en gammal dam i rummet bredvid (såg det sen när jag skulle upp och gå), helt själv. Jag tyckte så synd om henne! Vem vet om det var nån in till henne på hela kvällen?! Jag fick iallafall sällskap av M efter ca 1½ timme.


Jag kom till akuten vid 16:30-16:40 nån gång och inte en enda gång på hela kvällen var det nån som frågade om jag ville ha nåt. När klockan var 20:30 och jag hade sprängande huvudvärk ringde jag på klockan, sen fick jag ett glas saft och ett par mackor. Hade jag inte frågat hade jag inte fått nåt alls...


Vet att min farmor hamnade på samma akutmottagning en gång när hon gjort illa sig. Kom dit vid 11 på f.m och kom inte hem förrän mitt i natten - hon fick ingenting att äta eller dricka på hela dan!


En annan man som var på akuten igår hade varit där nästan hela dan, väntade på en röntgen. Till slut tröttnade han och åkte hem! Han fick tydligen en tid till idag istället. Inte klokt hur det är...


Det är verkligen skrämmande, vart är vården på väg???

Av H Sr - 21 mars 2008 15:06

Nu är jag tillbaka! Jag förstår att ni har längtat och saknat mig! *skratt* ;)

Först kunde jag inte blogga pga tidsbrist och sen blev jag akut dålig, men nu är jag som sagt tillbaka.


I onsdags jobbade jag kväll, så hela f.m gick åt till att fixa inför påsken. Jag skurade badrummet, dammade sovrummet och vardagsrummet, plockade påskris, var till grannkommunen och handlade mat, påskgodis m.m Så datorn slogs inte på under hela dagen och sen blev det jobb för hela slanten.


Igår skulle jag jobba till 14:30 och sen hade jag tänkt städa färdigt och så, men det blev inte riktigt som jag tänkt.

Jag har ju skrivit några ggr om att jag svullnar i benen och känner mig trött och lite andfådd emellanåt. Tar ju även blodtrycksmedicin och det gjorde jag även igår. Men jag tog också en vätskedrivande tablett, för jag kände mig lite tungandad och så. Har gjort det förut flera ggr och har då fått springa några ggr på toaletten och sen har det blivit bra.


Men igår blev jag riktigt dålig på f.m Blev jätteyr och mådde illa, kunde inte stå uppe knappt. Så efter att ha legat på en soffa på lunchen och inte ha blivit ett dugg bättre, så fick M komma och hämta mig. Åkte hem och la mig med benen i vädret för att få upp blodtrycket igen, men mådde inte ett dugg bättre efter ett par timmar. Ringde vårdcentralen och fick komma ner på en gång. De hittade inget fel, men doktorn tyckte att jag var så påverkad att hon skickade mig med ambulans till akuten. Där togs diverse prover och sen fick jag ligga på ett rum i FEM timmar och vänta på att få träffa läkaren!!


Som sagt, inget fel hittades, men man tror att jag fått ett blodtrycksfall efter att ha tagit den vätskedrivande tabletten. Troligtvis försvann all vätska ur kroppen för häftigt.

Doktorn föreslog att jag skulle läggas in för observation under natten, men jag ville bara hem. Efter att jag ätit lite, druckit vatten och visat att jag klarade att gå uppe utan några större besvär (var ju rätt snurrig i huvudet), så fick jag åka hem, när jag lovat att jag inte mådde alltför dåligt. Så vi var inte hemma förrän 23:30 igen.


Idag mår jag mycket bättre, känns mycket lättare att andas och är inte lika svullen i benen. Hade gått ner 2 kg sen igår morse, så jag hade kissat ur mig en hel del vätska!

Känner mig bara otroligt trött, men det är ju inte så konstigt. Så det blir inga stora äventyr för min del idag. Vad passar då bättre än att sitta framför datorn en stund?! ;)


Dessutom måste jag ju läsa ifatt allt vad ni andra har hunnit skriva på era bloggar de här dagarna... :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards