Alla inlägg under augusti 2008

Av H Sr - 20 augusti 2008 23:12

Men FY vilken kväll jag har haft på jobbet!!! Nu är jag så uppe i varv, så det känns som att det kommer att ta nån timme än innan jag kan somna... Vi hade AP-träff (arbetsplatsträff för den som inte vet, jag lovar att vi inte är några apor!) på eftermiddagen, sen fick jag rapport.

SEN började telefonen ringa... Ja jisses, det var verkligen fullt upp. Två dåliga boende, mycket kontakt med anhöriga och doktor, en doktor kom på läkarbesök, hämta medicin på Apoteket, spruta att ge, en kateter att byta, en nål att sätta och ett dropp att koppla, syrgas att ge... och mitt i allt detta en massa annat strul, som feldelade dosetter, slut på läkemedel, åka till ett annat hus för att hämta en droppställning m.m m.m Naturligtvis händer inte allt i samma hus heller, så man ska dessutom ta sig emellan de olika husen. Klockan hann bli 20:30 innan jag kunde slänga i mig min matdosa och det var mest för att jag inte skulle tuppa av, egentligen hade jag inte tid!


Har kommit på ett par saker som jag glömde göra, men inga stora grejer, så det kan jag fixa imorgon. Det är bara att hålla tummarna att det inte blir nån huvudvärk efter det här...

Av H Sr - 20 augusti 2008 13:19

Dags att göra sig iordning för att bege sig till jobbet... Vi har AP-träff idag och sen jobbar jag kvällsskiftet. Jag hoppas innerligt att det är någorlunda lugnt!

Av H Sr - 20 augusti 2008 13:17

Efter tre veckor på nya kosten, lchf, har jag nu gått ner 4 kg!! Visserligen är nog en stor del vätska, men ändå, känns jättekul :)

Trivs verkligen med det här sättet att äta, även om jag känt av vissa fysiska besvär så här i början. Men bara det att slippa väga maten, räkna points, osv är en sådan lättnad!! Har inte känt sötsug på hela 3 veckor och för mig måste det vara personligt rekord :)

Av H Sr - 20 augusti 2008 13:01

Känner att jag vill klargöra en sak angående mitt tidigare inlägg idag, angående barn och mobiltelefon. Jag respekterar givetvis att det finns andra som gör helt andra val än oss! Jag är bara nyfiken på hur man resonerar ute i stugorna och då även hur föräldrar som låter sina yngre barn ha mobil resonerar.

Och nej, jag har inte fått några påhoppande kommentarer, men jag ville bara förklara, så att ingen som läser inlägget känner sig påhoppad!

Av H Sr - 20 augusti 2008 12:40


Det var inte bara Grynisens generösa väldoftande paket som dök upp i brevlådan idag. Även den nya IKEA-katalogen hade letat sig fram till just vår brevlåda! Så nu får man bläddra och drömma lite. Synd att man inte är miljonär bara...


Har ni några favoriter i den nya katalogen? Nåt som ni bara MÅSTE köpa?

Av H Sr - 20 augusti 2008 12:24


Har haft den här asken med Tropical Fruit Tea stått i skafferiet ett bra tag nu, men har inte kommit mig för att prova ännu. Dels har jag haft en period där jag inte druckit så mycket te, mer kaffe (har dock nästan slutat med det nu sen jag gick över till lchf), och dels har jag mest druckit Tahiti när jag blivit tesugen.

Idag bestämde jag mig dock för att ge det här teet en chans och det är jag glad för, för det var riktigt gott det med! Som vanligt så hade jag en skvätt grädde i, vilket förhöjer smaken :)


Ni som dricker te, vad har ni för favorit?

Av H Sr - 20 augusti 2008 11:46


Idag var första gången som jag fått ett så väldoftande paket i brevlådan!! :) Så fort jag öppnade locket så kände jag doften!

Gulligaste Grynisen hade skickat inte bara doftprov på Mulling Spices, utan också på Cinnamon & Sugar och Candied Apple!! Vilken trevlig överraskning!! Tack så jättemycket, Grynisen - jag blev så himla glad!! :)


Och oj, så gott de luktade alla tre! Nu blev det ju inte lättare att välja vilket ljus man ska slå till med ;) Men det lutar nog ändå åt Mulling Spices... Återigen måste jag bara säga att Yankee Candle har de klart bästa doftljusen, överlägset!!

Av H Sr - 20 augusti 2008 08:20

En annan sak som vi diskuterat mycket är det här med mobiltelefon till barnen. En kollega och jag pratade lite om det häromdagen, och det blev åter aktuellt idag när K kom och hämtade M jr. Han sa till M jr att ta med sig mobilen, för då kunde han skicka sms till honom...


M jr (som är 10 år) har fått en gammal mobil under sommaren, som blivit över när vi andra har bytt. Och det var med stor tveksamhet som vi gav honom den. Hade vi inte haft den, så hade han ännu inte fått nån kan jag säga. Jag (och M) förstår inte riktigt den här hysterin att barn, många redan i första klass, ska ha egna mobiler! Varför då??? 

M jr använder knappt sin mobil (han har själv inget behov av det, utan ser det mer som en kul grej att knappa på) och de få gånger han har gjort det, så har han ringt till nån kompis hemifrån. Vi ser ingen anledning att han skulle ha den med sig till skolan till exempel. 


Jag tycker det har blivit lite snett när alla människor ska finnas tillgängliga på mobil alltid. Herregud, vi har väl klarat oss utan dem förr?? Nu blir folk nästan irriterade om de inte får tag på en direkt på mobilen! Visst är de jättebra att ha när man är borta, om något händer osv, men jag har svårt att förstå hur små barn kan ha ett så stort behov av en mobil. Är de hemma hos en kompis och leker så vet jag ju det redan innan (i alla fall när de är små) eller så ringer de till mig och talar om det. Det går ju lika bra att ringa hemifrån kompisen! Det har funkat i alla tider. Detta gör också att jag lätt kan få tag på barnen, eftersom jag vet var de är. Jag kan lika gärna ringa hem till kompisen på deras vanliga telefon.


En annan aspekt är naturligtvis att det är lätt att mobilen försvinner. Dels är det ett stort ansvar för ett litet barn att hålla reda på en så dyr sak och dels finns det ju faktiskt även barn med långa fingrar. Det har varit uppe på flera föräldramöten tidigare att barnen inte bör ha med sig mobiler till skolan, för det har hänt att de blivit bestulna. 


Dessutom är det ytterligare en statuspryl där det blir viktigt för barnen att ha rätt modell, bäst funktioner osv. M jr har flera gånger berättat hur vissa klasskompisar stått nästan dagligen på rasterna och visat upp sina mobiler och dess funktioner, och mer eller mindre sett ner på de som inga mobiler har. 

När K sa till honom att ta med mobilen imorse så att han kunde sms:a till M jr, så svarade han helt ärligt: "Jag vet knappt hur man tar emot ett sms"! Jag tycker det är skönt att han inte känner att han MÅSTE ha en mobil med sig, bara för att alla andra har det!


Vad tycker ni andra? Hur ser ni på det här? Har era barn egen mobil?

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards