Alla inlägg under november 2007

Av H Sr - 24 november 2007 11:42

Regeringen tillsätter en utredning (ännu en i raden!) för att ev. komma med en reform som gäller kompetenshöjning inom äldrevården. Det är nog inte en dag för tidigt! Hela 42% av all personal inom äldrevården saknar omvårdnadsutbildning!


Jag tycker det är jättebra att man tittar på det här! Äldrevården har blivit mer sjukvårdsinriktad idag, med tanke på att vårdtider på sjukhusen har förkortats. Fler och fler vårdas hemma, och det ställer ju krav på de som vårdar. Men väldigt möter man helt outbildad personal, vilket gör att det blir väldigt sårbart och dessutom blir det ju faktiskt en sänkning av kvaliteten.

Visst, många har jobbat i många, många år och har skaffat sig kunskaper på så vis. Men man ser också många som verkar hamna inom äldreomsorgen bara för att det inte finns nåt annat, inte för att de själva vill. Och hur bra blir det? Många är t.o.m direkt olämpliga, men får ändå fortsätta, för det finns helt enkelt inte personal att få tag på. Det är ständigt brist på vikarier.


De som hamnar i kläm är ju som vanligt de äldre. De förlitar sig ju totalt på de som vårdar dem, men hur blir det med det vårdandet när personalen (nu menar jag naturligtvis inte alla!) saknar kunskaper om HUR de ska vårda?!

"All personal inom äldreomsorgen ska ha grundläggande yrkeskompetens för sina uppgifter", tycker regeringen och det måste jag nog hålla med om!


Visst finns det många utbildade inom vårdyrket, men många slutar och börjar nån annanstans istället. Och vad beror det på? Jo, till stora delar tror jag att det beror på de dåliga lönerna! Jag kan inte få in i min skalle varför det ska vara så lågt status på jobb där man hjälper och vårdar människor!! Vad skulle hända utan all denna personal?! Nej, fram med högre löner, så tror jag att många utbildade skulle stanna inom vården!

Av H Sr - 24 november 2007 11:18

Oj, det är snart lunch redan! Var har den här morgonen tagit vägen?? Vaknade strax före 7 av att M sprang ut och in genom ytterdörren flera ggr, funderade vad han höll på med! Han skulle ju jobba idag. Det visade sig att han hade problem att få upp garagedörren, den hade fryst fast! Så det blev till att värma upp den med lite eld och sen gick det bra ;)


Själv gick jag inte upp förrän framåt 8, då tyckte H jr att vi hade legat länge nog. M jr var redan vaken och låg och läste. H var ju däremot inte vaken, vilket inte var någon större överraskning... fick säga till honom ett par ggr sen, trots att han ställt klockan på väckning. Han skulle ju vara hos sin kompis D kl.10


Efter frukosten började jag på pepparkaksdegen. Man ska först smälta smör m.m och sen ska det svalna innan man kan göra själva degen, så det gäller att börja i tid! 

Sen ringde M som hade glömt ta sin medicin imorse, så när vi skjutsat H hem till D, så åkte vi till M:s jobb med medicinen. Därifrån styrde vi kosan mot ICA för inköp av lördagsgodis samt lite annat som de hade erbjudande på den här veckan. Upptäckte till min stora förtjusning att de också hade stora burkar med skumtomtar! Det har de aldrig haft tidigare. Så då var jag ju bara tvungen att köpa en kartong till... jag menar, det var ju premiär på ICA och allt! ;)


Just nu har jag saffransdegen på jäsning. Tänkte först göra en dubbel sats, men då hade jag ju såklart bara en burk Kesella hemma, så där sprack det. Så då blir det till att dra fram assistenten och allt imorgon igen... Vill gärna göra dubbel sats av lussekatterna, för det är ju det godaste! :)


M jr och H jr har gått ut på gården en stund. Temperaturen är lite mer behaglig nu med -3 grader. När jag kom upp imorse hade vi -11 och det är väl lite väl kallt. Annars är det en himla fin dag med strålande sol, snö på träden osv. Tyvärr har vi fullt upp idag, annars hade det varit trevligt med en långpromenad tillsammans med kameran!

Men vi ska hämta M på jobbet strax efter kl.15 och sen brassa över till svärfars kalas. Förhoppningsvis blir kvällen lugn!

Av H Sr - 24 november 2007 00:26

Dammar av ett gammalt inlägg... ;)


Oj, det där låter ju som om jag inte vill att du ska vara här! Men jag försäkrar att det absolut inte är meningen! Jag tycker det är jättetrevligt att det stannar förbi en och annan på min blogg. Fascinerande! Men jag blir ju bara SÅ nyfiken på vem just du är!

Jag skulle bli jätteglad om du ville presentera dig! Vem är du (om du vill tala om det)? Hur hittade du hit? Varför tittar du in hos just mig? Har du varit här förut och isåfall vad får dig att komma tillbaka??

Av H Sr - 24 november 2007 00:13


Såg just reklam om att På Spåret börjar igen på fredag! Det är väl ett trevligt program? M och jag brukar alltid titta på det, ibland även pojkarna. Brukar du? Även om man inte kan så mycket så är det alltid kul att gissa i alla fall! ;)

Sen är det ju underhållande också. Björn Hellberg är verkligen rolig med alla sina kuriosa, snacka om allmänbildad!! Mycket beror förstås också på vilka deltagare det är. I år ser uppställningen ut så här:


Grupp A
Ann-Marie Skarp-Jan Guillou
Caroline af Ugglas-Göran Hägg
Pia Conde-Thomas Pettersson

Grupp B
Anne Lundberg-Johan Wester
Kristina Kappelin-Kjell Bergqvist
Cecilia Hagen-Lennart Hoa-Hoa Dahlgren 

Grupp C
Karin Hübinette-Stefan Holm
Filip Hammar-Fredrik Wikingsson
Stina Wollter - Sven Wollter


Av alla dessa är det Stefan Holm och Hoa-Hoa som är mina favoriter! De har båda varit med tidigare och har dessutom varsin vinst i bagaget. Vilka håller du på?

13 program blir det och den stora finalen äger rum den 22 februari 2008. Usch, det lät ju som flera år fram!! *skratt*


Tidigare vinnare:

1987: Lennart Hoa-Hoa Dahlgren - Margareta Söderström - Thomas Wernersson
1988: Björn Hellberg - Mats Strandberg - Bengt Grive
1990: Björn Hellberg - Mats Strandberg - Joachim Nyström
1991: Björn Hellberg - Mats Strandberg - Bengt Grive
1993: Björn Hellberg - Mats Strandberg - Bengt Grive
1995: Cecilia Hagen - Tomas Tengby
1996: Tommy Engstrand - Birgit Carlstén
1997: Peter Harryson - Malin Peterson
1998: Carl-Jan Granqvist - Lotta Bromé
1999: Peter Harryson - Carina Lidbom
2000: Agneta Bolme Börjefors - Adde Malmberg
2001: Annette Kullenberg - Jesper Aspegren
2002: Carina Lidbom - Tommy Engstrand
2003: Ingela Agardh - Stefan Holm
2004: Dick Harrison - Ellinor Persson
2005: Stefan Holm - Katarina Mazetti
2006: Caroline af Ugglas - Göran Hägg

Av H Sr - 24 november 2007 00:00


Marion Jones, den gamla toppsprintern, har ju tidigare åkt fast för doping. Nu har Internationella Friidrottsförbundet bestämt att hon ska betala tillbaka alla prispengar som hon sprungit hem sen september 2000.

Helt riktigt!! Man blir ju så förbannad när det ska fuskas till höger och vänster! Vad är det för sportsligt med att stoppa i sig en massa medel som gör att man blir snabb/stark?! Jag fattar inte hur de ens kan glädjas över sina resultat när de innerst inne vet med sig att de inte kört med rent spel...


Vad är det som driver dem till att göra sånt? Det måste ju vara pengarna det handlar om! Dessa sjuka summor som det handlar om inom idrotten idag. Inte bara prispengar, utan sponsorskontrakt, reklamuppdrag och allt sånt runtomkring. Visst, det är deras jobb, men vad hände med det ärliga spelet - låt bäste man vinna?! Det skadar ju bara idrotten i längden. Nej, fram för obligatoriska dopingtester för ALLA på den här nivån!!

Av H Sr - 23 november 2007 23:53


Har tittat på filmen "Be Cool" som gick på TV3 ikväll. Den var väl sådär. Ok för en slö fredagskväll.

M sitter och sover i soffan, själv börjar jag också bli trött, så det blir nog snart sängen.


Imorgon ska H följa med några kompisar till nåt ställe där man kan leka Fångarna på fortet typ. Blir säkert kul. Måste skjutsa honom till kompisen imorgon f.m Sen blir det bagarstuga här hemma, om allt går som planerat.

Av H Sr - 23 november 2007 20:27

Anna tipsar på sin blogg om en finsk adventskalender som jag bara måste visa! Jag är helt övertygad om att den skulle bli en favorit hos M... ;)


Av H Sr - 23 november 2007 18:32


I tisdags var ju M och H jr till M:s mammas grav och tände ljus på kvällen. På vägen hem såg de ett lodjur!! M sa att han först trodde det var ett rådjur, men tyckte sen att det var så litet, sen när de kom närmare såg han att det var ett lodjur!

Nu hörde jag att ett lodjur hade tagit sig in i en kaninbur i en trädgård och haft ihjäl den ena kaninen. Mamman i familjen hade även stött på lodjuret ute på gården! Då var man nog inte så kaxig...

Jag har själv aldrig sett nåt lodjur, men han sa att det var större än vad han trott att de är. Mäktigt! Har du sett nåt lodjur?

Som lite kuriosa kan jag berätta att min high school i USA har just lodjur som maskot...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards