Alla inlägg under november 2007

Av H Sr - 22 november 2007 11:22

Ja, det kommer det definitivt att bli för Volvo som måste återkalla 18 000 bilar av senaste modellen (airbagar löser inte ut sig som de ska)! Alla som köpt en sån bil får den fixad gratis på verkstad och det är ju bra i och för sig, men man kan ju fundera om de inte kollar upp bilarna ordentligt vid tillverkningen?? Man tror ju i sin enfald att de har koll på att allt funkar innan de nya bilarna lämnar fabriken, men så kan det ju uppenbarligen inte gå till när man tvingas återkalla så många bilar. Och det är ju inte första gången heller! Man tycker ju att man borde lärt sig...

Förhoppningsvis är det ingen som kommit till skada innan det här upptäckts!

Och så tror man att svenskt ska vara så himla bra och säkert...

Av H Sr - 22 november 2007 11:07


Idag firas den stora högtiden Thanksgiving i USA. Det är en stor helgdag, då familj och vänner samlas. För många är det enda helgen på året som de åker hem. Och det märks på bl.a flygplatserna, det brukar kunna bli rent kaos med försenade flyg osv.

Kalkon är ju givet en sån här dag och till det serveras ofta mos och "gravy", en sås som inte är så speciellt god måste jag säga! Det är en riktig mathelg! K och hennes släkt ska fira hemma hos morbror B med familj på lördag. Såna här tillfällen önskar man att man bara kunde sätta sig i bilen och vara med...


På Wikipedia finns en närmare förklaring till det här med Thanksgiving:

"Thanksgiving, tacksägelsedagen, är en högtid med religiösa förtecken. I många kulturer har sådant firande blivit utlyst vid olika tillfällen, men den mest kända idag är det nordamerikanska firandet. Traditionen säger att en grupp puritanska pilgrimer utvandrade till Nederländerna efter förföljelser i England. Inte heller i Nederländerna fann sig pilgrimerna tillrätta, utan man lyckades chartra ett skepp att åka med från Plymouth i England. Skeppet, som hette Mayflower anlände i december 1620 till det som sedan 1776 är USA. Efter svårigheter med skördarna hjälptes man den första tiden av indianer, och när en god skörd äntligen kom, ordnade man en tacksägelsefest till Guds ära, innehållande bland annat vilda ankor och gäss.


Med tiden har man infört andra rätter som paj på pumpa och så förstås kalkon. Numera firas i USA högtiden den fjärde torsdagen i november, i Kanada den andra måndagen i oktober, den dag som i USA uppmärksammas som Columbusdagen.

Thanksgiving är i Nordamerika en mycket viktig familjehögtid och innebär i USA en fyra dagars helg och i Kanada en tre dagars helg. Eftersom Thanksgiving är en så stor fest i USA, är den en vanlig referens i amerikansk film och annan populärkultur.

 I USA innebär Thanksgiving även att julhandeln inleds. Fredagen efter Thanksgiving kallas Black Friday och är årets största shoppingdag i USA."

Av H Sr - 22 november 2007 10:50

 


Visste ni att det finns jobb som blöjdesigner?? Tydligen tittar föräldrar idag mindre på blöjans uppsugningsförmåga och mer på hur blöjan ser ut! Kan nog stämma. När jag var i USA såg jag att det fanns blöjor med alla möjliga figurer på, t.ex kunde man köpa blöjor med Disney-prinsessor, Nalle Puh m.fl. på

Kanske ännu en statuspryl för föräldrar där det är viktigt med mode och märken även för barnen?!

Av H Sr - 22 november 2007 10:35


Är lite sugen på den här kokboken! Det är tjejerna på The Cookbook Café som har skrivit den. Mer än 125 recept för den här årstiden... Få se om det kan bli en julklapp till mig själv! ;)

Av H Sr - 22 november 2007 10:22


En tv-station i Omaha, Nebraska har en slideshow på sin hemsida, där de visar bilder från förra årets juldekorationer som tittare skickat in. Det finns gott om exempel på amerikanarans känsla för överdrifter! ;)

Jul
Av H Sr - 22 november 2007 09:43


Tiger och Elin Woods har ju köpt en tomt på den exklusiva ön Jupiter Island i Florida, det kan väl ingen ha missat. En lyxkåk ingick i priset, endast 13 år gammal, men den ska de nu riva för att bygga ett nytt hus för 130 miljoner kronor!! Man kan ju undra vad det var för fel på det andra huset?!


Jag förstår inte riktigt det här måste jag säga... många kändisar påstår att de fortfarande är väldigt jordnära, de är samma personer som tidigare osv., men ändå spenderar de ofantliga summor på materiella saker! Jag menar, VEM behöver ett hus för 130 miljoner kronor?! De är ju för sjutton en familj på tre personer!

Det har blivit såna otroliga summor i bl.a sportens värld, kanske vet de inte hur de annars ska göra av med alla pengar?! Tycker det är helt sjukt! Det är såna otroliga klyftor mellan fattiga och rika. Det finns människor som har flera jobb samtidigt och ändå knappt har mat på bordet, sen finns det de som har sin hobby som jobb och drar in ofantliga summor pengar... var finns rättvisan??

Av H Sr - 22 november 2007 09:31

Barndomen 

Vad är ditt allra första minne?

Tyvärr måste jag säga att jag minns väldigt lite av de tidiga åren. Över huvudtaget har jag dåligt med minnen från min barndom, något jag många gånger varit ledsen över. Barnen vill ju att man ska berätta osv. så det är jättetråkigt när man inte kommer ihåg hur det var!

Jag har några minnen där jag inte vet hur gammal jag var, där jag leker med min då bästa kompis Peter bl.a. Ett jag vet med säkerhet är när jag var 6 år och mamma fick telefonsamtal att mormor gått bort, då kröp jag in under ett skrivbord...

Hur såg din familj ut? Ja, inte till utseendet då förstås ;)

Mamma, pappa, storasyster, lillebror och jag.

Vad gillade du att göra när du var liten?

Tyckte mycket om att pyssla, leka skola och framför allt att läsa och skriva brev! Ja, skriva över huvudtaget. Sen blev det hästar för hela slanten, både egna och sköthästar. Tyvärr slutade jag med det när jag gick på högstadiet.

Hur skulle du beskriva dig själv som barn?

När jag var riktigt liten var jag nog väldigt kavat och inte ett dugg blyg, men det förändrades ganska snart. Dåligt självförtroende har hängt med sen jag var liten. Annars var jag väl rätt så lugn tror jag. Vetgirig!

Kommer du ihåg några viktiga händelser som format dig själv till den du är idag?

Nej, jag kan inte komma på någon särskild händelse. Hela uppväxten har väl format mig till den jag är. Tyvärr har inte allt varit positivt under uppväxten, så det är klart att sånt sätter sig.

Av H Sr - 22 november 2007 09:02

Blev väckt strax efter 7 av H jr imorse, då tyckte hon att det var dags för mamma att gå upp! Låg och drog mig en stund, men till slut var jag tvungen att gå upp, för då satt hon på toa och ropade "Fääärdig"! :)


Vi har hunnit avverka frukost, Dora och Svampbob hittills på denna första lediga dag av FEM!! Sååå skönt!

Andra planer för dagen är ett besök till lekparken, en promenad till dagis för att lämna in ett papper, utvecklingssamtal för H ikväll, skidträning för M jr och sen allt det där andra som alltid hör till med matlagning, disk och detta eviga plockande... En alldeles vanlig svensk lagom-dag! ;)


M jr:s huvudvärk måste ha varit bortblåst imorse, för han har gått till skolan. Skönt det! Blir ju en liten gnutta orolig när man hörde igår att magsjukan kommit till skolan, ibland kan ju den börja med huvudvärk. Men som sagt, ingen fara på taket än i alla fall!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards