Alla inlägg under november 2007

Av H Sr - 23 november 2007 17:59


Nja, jag är inte så förtjust i alltför stark mat (men det är M!), men tacos är vad det blir till middag hemma hos oss idag. M håller på för fullt och skär grönsaker. Paprika, gurka, sallad och tomater brukar vi ha. Naturell yoghurt eller ost uppepå och så tortillachips med ostsmak naturligtvis. M kör med stark sås till såklart, men jag håller mig till den milda varianten.

Vad brukar ni ha när ni äter tacos?

Av H Sr - 23 november 2007 17:48

Skrev tidigare idag ett inlägg om Black Friday, den stora shoppingdagen i USA, som äger rum just idag. Här kan du se ett exempel från Omaha, Nebraska där folk började köa redan igår kväll, för att inte missa godbitarna... i kylan?! Ja herregud, folk gör vad som helst för lite shopping! ;)


(Tyvärr får ni genomlida en snutts reklam först!)

Av H Sr - 23 november 2007 16:38


Nu har M kommit hem från jobbet och nu ska vi ta en liten fika med nybakad mjuk pepparkaka! Mums!! :)

Av H Sr - 23 november 2007 15:05

Idag skulle man ha varit i USA! Det är nämligen Black Friday, den inofficiella starten på julhandeln. De flesta är ju lediga eftersom det är en klämdag och nu när Thanksgiving är över är det dags att sikta in sig på julen.

Och det gör man med besked! Affärerna har stora reor och bra erbjudanden, vilket gör att det brukar vara smockat med folk och långa köer redan innan öppningsdags. En del affärer öppnar t.o.m extra tidigt på morgonen.


Fast visst är det skönt att slippa trängas med folk också... ;)

Av H Sr - 23 november 2007 14:56

Nu är alla barnen hemma, det är bara M som fattas (kommer nog om ca ½ timme), sen kan helgfriden börja! :)

M jr hade med sig sin kompis H hem. Jag började fundera vart han tagit vägen när klockan var halv 3 (slutar halv 2!) och han inte dykt upp än! Själv stod jag mitt i baket, så H var snäll och gick en sväng för att se om han var på väg hem och det var han. Det är så lätt att bli fast nånstans på vägen, speciellt nu när det är snö ute igen! :)

Den mjuka pepparkakan står i ugnen, barnen äter mellanmål och själv springer jag mest och plockar. Inget nytt med andra ord! *skratt*

Av H Sr - 23 november 2007 14:09


Såna här påsar har jag köpt några stycken. Dels ska vi ju baka vanliga hårda pepparkakor, troligtvis på söndag. Om jag nu kommer ihåg att göra degen imorgon...

Men det går alldeles utmärkt att göra mjuk pepparkaka på de här kryddorna också. Och det är ju inte helt fel... ;)


Mjuk pepparkaka


150 gr smör eller margarin

3 ägg

3½ dl socker

2,25 dl gräddfil

4 dl vetemjöl

3 tsk bakpulver

1 påse pepparkakskryddor


Gör så här:

Smält matfettet och låt svalna. Rör ägg och socker poröst. Tillsätt gräddfil och matfett. Rör ner mjöl, bakpulver och kryddor. Häll smeten i en smord och bröad form, 2 liter. Grädda på galler på första falsen nerifrån i 175-200 grader i 50-60 minuter eller tills kakan känns torr.

Av H Sr - 23 november 2007 13:05

Vi hann med en hel del på den stunden vi var borta, fick en massa gjort, vilket var skönt! In och ut på diverse affärer. Det tar ju lite extra tid när man har en liten nyfiken tjej med sig som gärna vill titta och undersöka allt som ser intressant ut! ;)


Hittade i alla fall panelgardiner till köket. Det blev röda med vita hjärtan på och så är det lite guld på dem också. Det var jättesvårt att välja, för det fanns alldeles för många fina! Jag tog ett kort på när de ligger i förpackningen, men batteriet tog just slut i kameran, så bild kanske kommer när batteriet laddat klart :)


Var till Willys en sväng och handlade. Blev betydligt mer än jag hade tänkt mig, men det blir en del att ladda upp med till jul, skönt att ha så mycket som möjligt gjort och handlat när det närmar sig!

En tripp till bolaget blev det också, för inköp av en flaska Jack Daniel's som svärfar önskat sig i present. Han fyller år på söndag, men vi ska fira honom imorgon e.m när M kommer hem från jobbet.


Nu märker man verkligen att det börjar närma sig jul, allt fler affärer har tagit fram sina julsaker. Hemtex hade t.o.m 50% på en del julsaker. Jag köpte ingenting dock. Lite duktig måste man ju vara! :)

Av H Sr - 23 november 2007 12:51

H jr och jag kom hem för en stund sen och jag kan säga att jag är glad att vi åkte direkt imorse! Nu är det 0-gradigt och det snöar ordentligt. Börjar redan ligga kvar igen! Mysigt, mysigt :) Men det är ju inget väder att vara ute och åka i.

Jag var lite orolig innan vi åkte, för temperaturen sjönk ju så snabbt. Vet ni vad jag gjorde?! Jag tog med mig vår digitala termometer i bilen! Tänkte att om det är på gränsen kan jag ju testa innan jag åker hem! *skratt*

Inte för att det hade spelat någon roll, är det halt så är det, men jag vill hellre veta!


Så om du bor i Svealand och ska ut i trafiken hoppas jag verkligen att du har vinterdäcken på! SMHI säger att det ska bli halka fr.o.m i eftermiddag. Inget härligt väglag att vara ute i, skönt att vi får stanna hemma i stugvärmen ikväll! :)


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards