Alla inlägg under oktober 2007

Av H Sr - 19 oktober 2007 18:24

Usch, det känns som jag håller på att bli förkyld! Inte så konstigt kanske när alla andra här hemma har varit/är det... det killar i näsan och halsen och jag har nysit flera ggr. Fattas bara att man blir däckad i nåt sånt nu när jag måste jobba i helgen...

Av H Sr - 19 oktober 2007 18:11

Eftermiddagen var väldigt lugn. H jr somnade på soffan när hon tittade på Svampbob...



M jr tog fram sin senaste Kalle Anka och slängde sig på soffan. Den kom redan igår, men eftersom han hade träning och var så trött på kvällen bestämde han sig att spara den till idag. Spännande var det också, med en deckarbilaga! ;)



Det blev en stund i soffan för mig med, med Ulla-tidningen. Där stod bl.a lite om just ljus som dekorationer på hus, som jag skrev om i ett inlägg häromdan.

M slutar kl.15 på fredagar (annars kl.16), så han var hemma strax efter. M jr och jag stack iväg för att handla lite. Det blev en present till svärmor, två grytlappar och en grytvante i lin (hon hade faktiskt önskat sig grytlappar!), jättefina. Sen var vi in på ICA en sväng. M jr skulle ju ha godis till imorgon och då kunde ju inte jag vara sämre...



Av H Sr - 19 oktober 2007 14:14

M jr har precis kommit hem från skolan. Han är bara sååå ivrig att få komma iväg till skidtunneln i Torsby! Det är ju roligt att de får stå på skidorna så här tidigt på säsongen. Förra året hann de bara åka en gång på träningen före jul...

Ikväll blir det som sagt vallabod här hemma och så ska vi packa alla saker som ska med. Som tur är har vi köpt en skidbag som man kan stoppa ner all utrustning i. Det är ju inte så lätt att bära 2 par skidor, 2 par stavar, pjäxor m.m. när man är liten!

De har ju dessutom en del andra saker som ska med, eftersom de ska sova kvar. 4 träningspass kommer det att bli, så det behövs ju ombyte, dubbla handdukar osv.

Tänk att min lilla kille blivit så stor att han ska iväg på en sån här grej själv! Nästan lite sorgligt för en liten mamma... men jättekul för en stor liten kille såklart! :)



Av H Sr - 19 oktober 2007 13:44

Fick ett mejl från kusin S i USA med lite roliga bilder. I mejlet stod det att det var europeiska lastbilar som målats så här... själv tror jag ju att det handlar om bildredigering!








Vad tror ni?

Av H Sr - 19 oktober 2007 13:36


H jr och jag lyxade till med lite glass efter maten. Själv är jag ingen glassoman precis, men nån gång ibland kan det vara gott. Då vill jag helst ha något med choklad (såklart!). Tresmak är en annan favorit när det gäller paketglass.

H jr tycker desto mer om glass! Det blev en andra runda för henne också :)

Av H Sr - 19 oktober 2007 13:11

Det här receptet tänkte jag prova ikväll. Blir nog klyftpotatis till :)



4 port


500 g fläskfilé

2 msk flytande margarin

½ tsk salt

1 krm svartpeppar

1 dl vitt vin

1 msk flytande koncentrerad kalvbuljong

1 dl vatten

3/4 msk fransk senap

2,5 dl matlagningsgrädde 15%

1 msk rosépeppar, grovkrossad


Gör så här:

Putsa fläskfilén och skiva den i 1,5 cm tjocka skivor. Stek i margarin ca 3-4 minuter per sida. Salta och peppra. Ta upp köttet och håll det varmt.

Häll av fettet från stekpannan. Häll i vin, buljong och vatten i stekpannan och låt det koka upp. Rör ner senap och matlagningsgrädde. Sjud såsen till lagom konsistens ca 10 minuter. Rör om då och då. Rör i rosépepparn och sjud ytterligare några minuter.

Lägg tillbaka fläskfiléskivorna i såsen och hetta upp. Garnera med lite rosépeppar.


Recept från Tasteline

Av H Sr - 19 oktober 2007 11:35

I brevlådan låg också nåt annat kul, senaste tidningen Ulla. För er som inte har Ullaredskort kan jag berätta att det är en tidning man får från Gekås i Ullared några ggr per år, om man har ett Ullaredskort. Alltid lika trevligt att kika i. Inget man går och längtar efter kanske, men det ger några minuters trevlig tidsfördriv!



Det var längesen jag var ner till Ullared nu, över 1½ år sen... Flera ggr sen dess har vi tänkt att vi skulle åka ner, men det har inte blivit av. Som vanligt har pengar ett finger med i det spelet. Visst sparar man en massa pengar, men det kostar ju att åka dit också.

Nu har jag ju dessutom handlat en massa i USA och då känns det inte lika befogat att ta sig en tripp till meckat i Halland! ;)


Vinterkläder har vi nog det mesta av, annars är ju det nåt man kan tjäna stora pengar på att handla där. Ja, kläder över huvudtaget. Vantar, mössor, strumpbyxor osv. Sen är det ju kul att bara gå och titta på allt, göra en massa småfynd här och där.

Men det är jobbigt att gå där en hel dag! Kärringar som far fram som besatta med sina kundvagnar och inte bryr sig om ifall någon annan körs på på vägen... Det gäller att planera! Brukar ta barnkläderna först, för där kan det bli kaos frampå dan. Sist brydde jag mig inte om att handla så mycket till mig själv, fanns inte en chans att jag skulle ställa mig i kön till provrummen!


Kanske får bli en tripp till våren...

Av H Sr - 19 oktober 2007 11:29

Trots alla utgifter blev det en liten ljuspunkt idag :) Har nyss hämtat posten och idag har jag fått pengarna från försäkringen! Ersättning för flygförseningen. Alltid något!

Kanske måste firas på nåt sätt?? *skratt*

Ovido - Quiz & Flashcards